Undervisningsmaterialer
Inspiration til din undervisning
Find dit næste læremiddel, hvor fokus er på legende, dialogiske og tænksomme dyder. Tankespirernes materialer er forankret i de filosofiske temaer, som ligger børn og unge på sinde, når de forholder sig til meningsskabelse, erkendelse, etik, kunst, leg og teknologi. Med Tankespirernes materialer bliver disse vidtløftige og livsfilosofiske temaer gjort konkrete og livsnære. Du kan derigennem åbne dialogen og din undervisning for de vigtigste spørgsmål og refleksioner i børn og unges liv.
Aktivitetstype
Fag
Generativ AI og billedskabelse
Introduktion og inspiration til tekst-til-billede-prompting med Midjourney og Padlet.
Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer
Hvordan kan du bruge prompting effektivt og til noget meningsfuldt i lærerforberedelsen?
Filosofi på Efterskolen – Booklet til Projekt Ny 10. klasse
Et handout til efterskolelæreren, som gerne vil filosofere over de store spørgsmål i fagene.
Gør tænkningen synlig – med genstande
Booklet om hvordan du gør tænkningen synlig gennem brug af genstande og fysiske strukturer.
Den første filosofiske dialog – En til din undervisning #2
introduktion til facilitering af dialoger, der gør det muligt for børn og unge, at finde deres filosofisk stemme omkring de STORE spørgsmål.
Websøgning med AI – En til din undervisning #1
Booklet, der indfører dig i de gamle og nye søgedyder, så du kan uddanne dine elever i kompetent websøgning.
Drøm op sprog med en chatbot
Skabt til at indgå i danskundervisningen og gøre dialogen med og om store sprogmodeller, meningsfuld, legende og forståelig.
Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster
Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.
Prompting i Innovation og entreprenørskab
Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlige genrer inden for innovation og entreprenørskab.
I myretuen af chatbots
Nye chatbots byder sig til som indholdsskabere, tutorer og venner i vores liv. Men hvilke skal vi lukke ind og hvilke skal vi holde ude af vores liv?
Når robotten ligner os
Mennesker holder helt spontant det som ligner os mest kært. Men hvad betyder det, når fremtidens robotter slægter mennesket på.
Handout fra Rantzausminde-projektet
Handout om generativ AI rettet mod praksis i grundskolen (version 1.0)
Fanklubben Ultras
Nikolaj har været fan af den samme fodboldklub i mange år. I dag er en helt særlig dag, for han er blevet inviteret med i fanklubben Ultras.
Chokoladekager fra den matematiske bager
Kasper, Sofie og Jeppe har købt chokoladekager hos den matematiske bager. Men hvordan fordele kagerne med de sirlige udskæringer?
Slikposen bag uvidenhedens slør
En bunke slik, fire slikposer og en hemmelig lodtrækning. Hvordan vil eleverne mon fordele slikket?
Piraternes ene diamant
Det er svært at dele en diamanthård diamant mellem 9 pirater, så hvem skal have den ene diamant?
X trin op ad trappen
Du har opmålt en trappe på skolen. Spørgsmålet er nu om og hvordan eleverne kan komme frem til et kvalificeret gæt på hvilken trappe det er.
Snapchat
Tiden er kommet eller er den? Det meste af klassen er kommet på Snapchat og Sille vil selvfølgelig også gerne være med.
Få begrebet i tale
Bring de abstrakte begreb i tale på en måde, hvor alle kan lege, tænke og tale med.
Nyheden fra fremtiden
Der er tikket en nyhed ind fra fremtiden. Eleverne står nu med en særlig viden om en fremtidig hændelse. Men hvad burde de gøre og kan de gøre noget?
Gamerfamilien
I familien Klastrup bliver svære følelser og tilstande mødt med gamingterapi. Men er gaming en god løsning, når livet er svært?
Rammesat brug af generativ AI
Tag ejerskab over rammesætningen og dialogen omkring elevernes brug af generativ AI.
ChatGPT søger job som skolemakker
ChatGPT har sendt jeres elever en ansøgning, som deres fremtidige skolemakker. Hvordan forholder vi os til det nye tilbud?
Fanfiction med SkoleGPT
15 finurlige prompts, som vækker det bedste i maskinen. Leg med crossovers, litterær aktivisme eller hver sidekick for Hermione, Jokeren og Barbie.
Prompting i fiktionens verden – SkoleGPT Cheatsheet
En didaktisk model som du kan hænge op. En udførlig guide til promptingens kunst.
Alle ting i verden
Du har medbragt en liste over alle alskens ting. Spørgsmålet er om eleverne kan hjælpe dig med at få tjekket dem af.
Kan man tæmme en ræv?
Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
Hvad tabte jeg?
Når der er helt ro i klassen, så kan man høre en nål falde til gulvet? Eller... hvad var det egentlig som læreren tabte?
Anbefalingsalgoritmen FJJQ5
Hvordan finder algoritmen ud af, hvilket indhold, hvilke produkter og tjenester, den skal vise os på nettet? Måske kan vi bedre sætte os ind i ...
Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2
På Monsterskolen sker der mange uforklarlige ting i monsterfrikvartererne. Måske menneskebørn kan hjælp med at opklare mysterierne?
Nissen
Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger
Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
Billedgenerativ AI – 5 aktiviteter
Giv eleverne en solid faglig fundering og filosofisk forståelse for billedgenerative kunstige intelligenser.
Vis os sandheden om jeres generation
I 2025 har Danmark udviklet en national billedskabende Ki. Spørgsmålet er om ungdommen vil bidrage med et sandt portræt af deres generation?
Fungiola
Det nye væsen er et kompromisløst bæredygtighedsperspektiv. Spørgsmålet bliver om det eller mennesket burde herske.
Taler vi med Barbie?
Genskab fiktive eller historiske karakterer med ChatGPT og undersøg hvad det vil sige at indtage en rolle.
Midtvejs – Fortællinger for børn med Midjourney
Julius far læser godnathistorier for Julius, som han har skabt med kunstig intelligens.
Helle for at være først
Det er en grundvilkår for børn at nogle er først, nogle skal være et sted i midten og nogle skal være sidst, men hvem og hvorfor?
Filosofi med børn i kristendomskundskab
24 timer med de nyeste AI-teknologier. Og en bog der dækker filosofien i kristendomskundskab. Skabt på 1 dag.
Filosofisk læseløb
Atle, Brus og Cik udgør en filosofisk treenighed. Atle er en tanke-starter. Brus er en uenigheds-maskine og Cik tilbyder en alternativ vej.
Dyret under foden
Skal dyret under foden leve eller dø? Et børneliv er fyldt med store beslutninger.
Pay to win rundbold
Tag livtag med de spilmekanikker, som former elevernes erfaringer med gaming i et spil, hvor alle kan være med. Rundbold.
Påbuds- og Forbudsverden
Er vores egen verden egentlig mest som Påbuds– eller Forbudsverden? Og hvilken verden skal vi modellere vores egen efter?
Legepladsmysterier fra Monsterskolen
Hjælp lærerne på Monsterskolen med at løse vilde mysterier fra monsterbørnenes frikvarter.
Bunken af betydning
Et scenariedidaktisk rollespil, hvor eleverne står i samme situation, som karaktererne fra Janne Tellers bog Intet.
Faget fanger (dansk)
Spillet er lige så morsomt og hjertebankene, som det er frustrerende, når man ikke kan komme op med et eksempel på et af fagenes fagord.
10 tematiske læsekort til frilæsningen
10 læsekort, der sætter fokus på læseopmærksomhed, fordybelse, læsemiljø, læsesamvær og det at finde og prøve forskellig litteratur.
Ugens filosofiske spørgsmål
Åben op for finurlige samtaler under spisningen eller en anden oasestund med 45 spørgsmål til klassens filosofitavle.
Hukommelsesimplantatet
Vi står med en opfindelse, som kan ændre vores liv fundamentalt. Skal vi eller skal vi ikke frigive den?
Landet hvor voksne bruger sut
Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Testpersoner søges
Har vi ret til at blande os, hvis andre frivilligt udsætter sig selv for en fare eller skal man selv have lov at bestemme?
48 Faciliteringsværktøjer
Værktøjerne og strategiposen til at facilitere en filosofisk dialog, som kan understøtte børn og unges tænkning og dialog.
Filosofisk litteratursamtale – Sallies historier
Undersøg filosofiske tematikker som artighed, uartighed, løgn, sandhed, hukommelse, viden og magt.
Filosofisk litteratursamtale – Trylleblik
Undersøg filosofiske tematikker såsom virkelighed, fantasi, perception, fravær, død og det lykkelige liv.
Filosofisk litteratursamtale – Det meget, MEGET farlige monster
Undersøg filosofiske tematikker såsom hvad et monster er, hvad der gør noget farligt samt forholdet mellem de indre og ydre.
Rutsjebanen
Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen
- for ligesom med livet, er der et ...
Filosofisk litteratursamtale – And i rummet
Tag med And ud i rummet og undersøg filosofiske tematikker som fare, sikkerhed, ingenting, ensomhed og fællesskab.
Samtalekort til forældremødet (indskolingen)
Samtalekortene består af temaer og spørgsmål, som reelt er åbne for dialog og drøftelse.
The Stanley Parable
I dag gamer de fleste og spilmekanikker er indlejret i mange aktiviteter, men hvad er et spil og hvilken værdi har spil egentlig?
Skal vi beholde ordet?
Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
Myrerne eller skarnbassen
Det kribler og krabler omkring eleverne i en kamp på liv og død.
Karakteren som faldt ud af historien
Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
Himlen på jorden
Lad os trække himlen ned på jorden og behandle den som en anskuelig simulering, så vi frit kan undersøge, hvordan livet i ’himlen’ skal tage sig ud.
Forvandlingen
Børn kan ofte formulere sig mere klart ved at se verden, handlinger og relationer gennem dyr. Hvilke muligheder vil opstå, hvis vi kunne være et ...
Eye In the Sky
Hvor langt skal vi gå for at stoppe mennesker, som har intentioner om at dræbe andre?
Er det 2.X’s bold?
Hvordan afgør vi, hvem der har retten til legeredskaber?
Det tredje øre
Test elevernes hørelse og find ud af, hvad den egentlig betyder for vores liv.
Det gør ondt
Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.
Det er IKKE en børnebog
I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
Den mystiske stemme
Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
Forældreappen
Alle forældre overvåger deres børn, men hvor går grænsen mellem det beskyttende og opbyggelige versus det invaderende og nedbrydende?
Bamsegårække
Op på gårække, makkerrække, bamserække.
Vejens vogter
Hvilken version af legen er den bedste og hvordan afgør vi, hvordan vi skal lege, når vi vil lege forskellige versioner?
Kong Gulerods magt
Lad børnene lære dig om deres egne lege og undersøg sammen, hvordan man leger, skaber lege og finder sin legeidentitet.
25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum
Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.
Teddys Bamsebjørn
Til enhver stor opfindelse, såsom bamsebjørnen, knytter spørgsmålet sig: Hvad er den bedste version af denne opfindelse?