Undervisningsmaterialer

Inspiration til din undervisning

Find dit næste læremiddel, hvor fokus er på legende, dialogiske og tænksomme dyder. Tankespirernes materialer er forankret i de filosofiske temaer, som ligger børn og unge på sinde, når de forholder sig til meningsskabelse, erkendelse, etik, kunst, leg og teknologi. Med Tankespirernes materialer bliver disse vidtløftige og livsfilosofiske temaer gjort konkrete og livsnære. Du kan derigennem åbne dialogen og din undervisning for de vigtigste spørgsmål og refleksioner i børn og unges liv.

Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer

Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer

Hvordan kan du bruge prompting effektivt og til noget meningsfuldt i lærerforberedelsen?
Filosofi på Efterskolen – Booklet til Projekt Ny 10. klasse

Filosofi på Efterskolen – Booklet til Projekt Ny 10. klasse

Et handout til efterskolelæreren, som gerne vil filosofere over de store spørgsmål i fagene.
Den første filosofiske dialog – En til din undervisning #2

Den første filosofiske dialog – En til din undervisning #2

introduktion til facilitering af dialoger, der gør det muligt for børn og unge, at finde deres filosofisk stemme omkring de STORE spørgsmål.
Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.
Fanklubben Ultras

Fanklubben Ultras

Nikolaj har været fan af den samme fodboldklub i mange år. I dag er en helt særlig dag, for han er blevet inviteret med i fanklubben Ultras.
Nyheden fra fremtiden

Nyheden fra fremtiden

Der er tikket en nyhed ind fra fremtiden. Eleverne står nu med en særlig viden om en fremtidig hændelse. Men hvad burde de gøre og kan de gøre noget?
Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2

Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2

På Monsterskolen sker der mange uforklarlige ting i monsterfrikvartererne. Måske menneskebørn kan hjælp med at opklare mysterierne?
Nissen

Nissen

Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
Filosofisk læseløb

Filosofisk læseløb

Atle, Brus og Cik udgør en filosofisk treenighed. Atle er en tanke-starter. Brus er en uenigheds-maskine og Cik tilbyder en alternativ vej.
Bunken af betydning

Bunken af betydning

Et scenariedidaktisk rollespil, hvor eleverne står i samme situation, som karaktererne fra Janne Tellers bog Intet.
Faget fanger (dansk)

Faget fanger (dansk)

Spillet er lige så morsomt og hjertebankene, som det er frustrerende, når man ikke kan komme op med et eksempel på et af fagenes fagord.
10 tematiske læsekort til frilæsningen

10 tematiske læsekort til frilæsningen

10 læsekort, der sætter fokus på læseopmærksomhed, fordybelse, læsemiljø, læsesamvær og det at finde og prøve forskellig litteratur.
Ugens filosofiske spørgsmål

Ugens filosofiske spørgsmål

Åben op for finurlige samtaler under spisningen eller en anden oasestund med 45 spørgsmål til klassens filosofitavle.
Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

Samtalekortene består af temaer og spørgsmål, som reelt er åbne for dialog og drøftelse.
Skal vi beholde ordet?

Skal vi beholde ordet?

Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
Karakteren som faldt ud af historien

Karakteren som faldt ud af historien

Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
Det er IKKE en børnebog

Det er IKKE en børnebog

I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
Den mystiske stemme

Den mystiske stemme

Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.