Filosofi og kunstig intelligens

Blog

Du vil gerne vide noget mere om den filosofiske praksis eller kunstig intelligens. Formålet med bloggen er at spejle de temaer, undringer og genvordigheder, som er forbundet med at skabe og understøtte en filosofisk praksis samt skabe et fundament for undervisningen i og med kunstig intelligens.

Bøger om GenAI – 5 anbefalinger til skolefolk

Bøger om GenAI – 5 anbefalinger til skolefolk

Hvilken bog om kunstig intelligens skal du fordybe dig i som lærer? Vi giver 5 bud på relevante titler, der både kan inspirere og informere din undervisning i kunstig intelligens.

Hvad er et godt filosofisk eksempel?

Hvad er et godt filosofisk eksempel?

Din opskrift til at skabe tankeværdige eksempler, der får vores begrebsfødder til at vakle. Filosofi med børn starter nemlig i det ustyrlige og overraskende.

I Norge har de en Tenkeskole – Tænk sig!

I Norge har de en Tenkeskole – Tænk sig!

Der findes mange forskellige skoletyper. En helt særlig af slagsen findes i Norge, hvor de har en ‘Tenkende skole’. I blogindlægget invitereres du på besøg i deres didaktik og tanker om dannelse.

Hvad er en filosofisk litteraturdidaktik?

Hvad er en filosofisk litteraturdidaktik?

Vores børne- og ungdomslitteratur er mættet med filosofi, så lad os gøre det bøgerne allerede fordrer af os. Lad os filosofere med børn og unge.

Skolelæreren og ChatGPT 4 – Prompt engineering som genre og værktøj

Skolelæreren og ChatGPT 4 – Prompt engineering som genre og værktøj

Chat-GPT er ikke skabt til domænespecifikke opgaver, såsom at designe dit næste undervisningsforløb. Men hvad kan vi alligevel udrette med det nye superværktøj? I dette indlæg kortlægger jeg Prompt Engineering som genre og værktøj til at få bedre svar fra Chat-GPT.

Verdensbygning gennem filosofiske fortællinger

Verdensbygning gennem filosofiske fortællinger

Få værktøjerne til at konstruere en særlig type fortælling, som både er en glimrende igangsætter af den filosofiske dialog og samtidig kan binde hele undervisningsforløb sammen. Jeg kalder genren modsat-verdener, fordi fortællingen bogstavelig talt deler verden op i to.

Den bedste filosofi med børn-litteratur fra den store vide verden

Dialektikken som filosofiens og filosofiundervisningens fundament

Peter Worleys seneste to-bindsværk Corrupting Youth er den hidtil mest ambitiøse udlægning af Philosophy Foundations didaktiske hjørnesten, PhiE (Philosophical Enquiry). Worley genskaber og udvikler den filosofiske praksis omkring ‘filosofi med børn’ ved at genbesøge antikkens vigtigste filosoffer og den dialektiske tænkemåde.

Ingen dialog i klasserummet uden en effektfuld stimulus

Ingen dialog i klasserummet uden en effektfuld stimulus

Mange filosofisessioner er gode – få er noget helt særligt. Det særlige opstår, når indhold og konstruktioner finder sammen. I indlægget præsenterer jeg 4 særlige konstruktioner og anbefaler nogle sessioner, som udnytter det til fulde.