Filosofi og kunstig intelligens

Blog

Du vil gerne vide noget mere om den filosofiske praksis eller kunstig intelligens. Formålet med bloggen er at spejle de temaer, undringer og genvordigheder, som er forbundet med at skabe og understøtte en filosofisk praksis samt skabe et fundament for undervisningen i og med kunstig intelligens.

I Norge har de en Tenkeskole – Tænk sig!

I Norge har de en Tenkeskole – Tænk sig!

Mit første møde med en "tænkende skole" Det er den 9. april 2024. Jeg er blevet inviteret til UCLs temadag om PBL, praksisfaglighed og dialogisk undervisning, hvor jeg er så heldig, at møde tre lærere fra Hallagerbakken skole, en tænkende skole. Det er et unikt møde,...

Verdensbygning gennem filosofiske fortællinger

Verdensbygning gennem filosofiske fortællinger

Få værktøjerne til at konstruere en særlig type fortælling, som både er en glimrende igangsætter af den filosofiske dialog og samtidig kan binde hele undervisningsforløb sammen. Jeg kalder genren modsat-verdener, fordi fortællingen bogstavelig talt deler verden op i to.

Den bedste filosofi med børn-litteratur fra den store vide verden

Dialektikken som filosofiens og filosofiundervisningens fundament

Peter Worleys seneste to-bindsværk Corrupting Youth er den hidtil mest ambitiøse udlægning af Philosophy Foundations didaktiske hjørnesten, PhiE (Philosophical Enquiry). Worley genskaber og udvikler den filosofiske praksis omkring ‘filosofi med børn’ ved at genbesøge antikkens vigtigste filosoffer og den dialektiske tænkemåde.

Ingen dialog i klasserummet uden en effektfuld stimulus

Ingen dialog i klasserummet uden en effektfuld stimulus

Mange filosofisessioner er gode – få er noget helt særligt. Det særlige opstår, når indhold og konstruktioner finder sammen. I indlægget præsenterer jeg 4 særlige konstruktioner og anbefaler nogle sessioner, som udnytter det til fulde.