Filosofi og kunstig intelligens
Blog
Du vil gerne vide noget mere om den filosofiske praksis eller kunstig intelligens. Formålet med bloggen er at spejle de temaer, undringer og genvordigheder, som er forbundet med at skabe og understøtte en filosofisk praksis samt skabe et fundament for undervisningen i og med kunstig intelligens.
Temaer

GenAI-platforme som er udviklet til elevbrug i grundskolen
8. apr 2025
Der findes efterhånden mange gode AI-platforme til undervisning i grundskolen og der kommer løbende flere til. Vi har samlet de bedste og giver et overblik over bl.a. Skoletubes mange AI-integrationer.

Organisationer som går forrest med GenAI i skoleverden
21. mar 2025
Organisationer, videncentre, institutioner og ildsjæle, som går forrest i afprøvningen, formidlingen og implementering af GenAI i grundskolen.

Bøger om GenAI – 5 anbefalinger til skolefolk
18. mar 2025
Hvilken bog om kunstig intelligens skal du fordybe dig i som lærer? Vi giver 5 bud på relevante titler, der både kan inspirere og informere din undervisning i kunstig intelligens.

Undervisningsforløb om GenAI til grundskolen – det næsten fulde overblik!
14. mar 2025
Skal du finde et undervisningsforløb om GenAI til din klasse, men er i tvivl om, hvilke forløb der findes og hvilket der passer til dine ambitioner og dannelsesmål? Vi har samlet det næsten fulde overblik.

Kunstig intelligens i ørerne – de bedste podcast til skolefolk
11. mar 2025
De bedste podcast og podcastafsnit til skolefolk om AI. Mangler du noget til ørerne, så har vi anbefalingerne.
Beskyttet: Velkommen til Tankespirernes workshop – Prompts til kursister
1. aug 2024
Der er intet uddrag, da dette er et beskyttet indlæg.

Hvordan undervise I AI i skolen? – Hvad vi lærte fra Rantzausminde-projektet
17. jun 2024
Læs om rejsen fra ansøgning til den afsluttende workshop på Tåsingeskolen fra både lærerens og konsulentens perspektiv. Indlægget klæder dig/jer på til selv at rammesætte og eksperimentere med kunstig intelligens i teamet og i jeres klasser.

Hvad er et godt filosofisk eksempel?
23. maj 2024
Din opskrift til at skabe tankeværdige eksempler, der får vores begrebsfødder til at vakle. Filosofi med børn starter nemlig i det ustyrlige og overraskende.

I Norge har de en Tenkeskole – Tænk sig!
17. apr 2024
Der findes mange forskellige skoletyper. En helt særlig af slagsen findes i Norge, hvor de har en ‘Tenkende skole’. I blogindlægget invitereres du på besøg i deres didaktik og tanker om dannelse.

Det periodiske system kan tale – kreative prompts til naturfagsundervisningen
5. mar 2024
Ni finurlige prompts til naturfagsundervisningen. Find og udvælg det/de prompts, som du finder interessante at eksperimentere med i din undervisning.

Skab en filosofisession med ChatGPT – didaktisk prompting
14. feb 2024
Brug en stor sprogmodel som ChatGPT i skabelsen af filosofisessioner, tankeeksperimenter eller filosofiske eksempler. Den hurtige vej forbi det blanke stykke papir.

Improteater med SkoleGPT på scenen – ideer til danskundervisningen med AI
15. jan 2024
Med SkoleGPT kan vi få en fascinerende forsmag på fremtidens AI-værktøjer og skabe fiktive verdener i samarbejde med maskinen. Læs mere om hvordan du kan bruge ideer fra improteater til at prompte chatbotten.

Når den afdøde forfatter spilles af generativ AI – forberedelsen af et interview
10. jan 2024
Er det muligt at genskabe fortidens stemmer ved hjælp af AI? I dette indlæg undersøger jeg, hvordan AI kan bruges som et værktøj til at simulere et seriøst interview med Antoine de Saint-Exupéry, forfatteren bag Den lille prins.

Få mest muligt ud af SkoleGPT i din undervisning
3. jan 2024
SkoleGPT har sine styrker i rollespillet og talesproget. Find vejledning til at bruge disse styrker konstruktivt i undervisningen med AI.

Bliv helten i dit eget litterære mesterværk eller i madlavningens kunst med ChatGPT
17. okt 2023
Med Vælg dit eget eventyr-promptet, kan du og eleverne forvandle enhver kortere tekst til en interaktiv fortælling og afsøge en uendelighed af alternative valg.

God te tager tid – 17 billedrige beskrivelser af facilitatorens unikke rolle
12. okt 2023
Hvad kendetegner en god facilitator af filosofisk dialog? Smag på de 17 bouillonterninger, der er skabt med genstande, såsom hoptimisten, fjernebetjeningen og globussen.

Hvad er en filosofisk litteraturdidaktik?
2. sep 2023
Vores børne- og ungdomslitteratur er mættet med filosofi, så lad os gøre det bøgerne allerede fordrer af os. Lad os filosofere med børn og unge.

Kom godt i gang med tekst-til-billede-generatorer på Skoletube
13. aug 2023
Lærerens Introduktion til tekst-til-billede generatorer. Vejledningen der får dig skudt godt i gang med din klasse.

Skolelæreren og ChatGPT 4 – Prompt engineering som genre og værktøj
20. jul 2023
Chat-GPT er ikke skabt til domænespecifikke opgaver, såsom at designe dit næste undervisningsforløb. Men hvad kan vi alligevel udrette med det nye superværktøj? I dette indlæg kortlægger jeg Prompt Engineering som genre og værktøj til at få bedre svar fra Chat-GPT.

Hvad er et filosofisk spørgsmål og hvordan former det den filosofiske praksis?
7. maj 2023
For at kunne udforme en filosofididaktik, må vi definere hvad vi overhovedet skal forstå ved et filosofisk spørgsmålet. Med spørgsmålets egenart følger nemlig klare fordringer til undervisningens hvordan.

Verdensbygning gennem filosofiske fortællinger
1. maj 2023
Få værktøjerne til at konstruere en særlig type fortælling, som både er en glimrende igangsætter af den filosofiske dialog og samtidig kan binde hele undervisningsforløb sammen. Jeg kalder genren modsat-verdener, fordi fortællingen bogstavelig talt deler verden op i to.

Den bedste filosofi med børn-litteratur fra den store vide verden
9. jan 2023
5 boganbefalinger i forbifarten. Her følger en nålestiksoperation ind i ’filosofi med børn’-litteraturen med håb om at du finder din næste vitaliserende og inspirerende læseoplevelse.

Dialektikken som filosofiens og filosofiundervisningens fundament
8. jan 2023
Peter Worleys seneste to-bindsværk Corrupting Youth er den hidtil mest ambitiøse udlægning af Philosophy Foundations didaktiske hjørnesten, PhiE (Philosophical Enquiry). Worley genskaber og udvikler den filosofiske praksis omkring ‘filosofi med børn’ ved at genbesøge antikkens vigtigste filosoffer og den dialektiske tænkemåde.

Ingen dialog i klasserummet uden en effektfuld stimulus
25. sep 2022
Mange filosofisessioner er gode – få er noget helt særligt. Det særlige opstår, når indhold og konstruktioner finder sammen. I indlægget præsenterer jeg 4 særlige konstruktioner og anbefaler nogle sessioner, som udnytter det til fulde.

En filosofisk rejse i børnehaven og indskolingen
10. sep 2022
6 ideer til at forene den filosofiske undersøgelse med din undervisning i indskolingen fra bogen Why Think af Sara Stanley

Thomas Wartenberg har skabt broen mellem filosofi med børn og litteraturundervisningen
20. aug 2022
Thomas Wartenberg har filosoferet med børnelitteratur i 15 år. Introduktion til et i dansk skolekontekst ukendt forfatterskab fyldt med filosofisk rigdom.

At skabe fortællinger og dialog omkring de STORE filosofiske spørgsmål
18. feb 2022
Den perfekte filosofiske dialog er ofte svær at opspore. Her følger derfor en manual til at gribe digterpennen og skrive den filosofiske fortælling selv.

Gør tænkningen i klassen fysisk med begrebskager (del 2)
13. aug 2020
Med ’begrebskager’ kan eleverne materialisere deres ideer og eksperimentere med begrebsdannelsen på en synlig måde, når de sammen bager begrebskager.

Gør tænkningen i klassen fysisk med begrebskager (del 1)
13. aug 2020
Med ’begrebskager’ kan eleverne materialisere deres ideer og eksperimentere med begrebsdannelsen på en synlig måde, når de sammen bager begrebskager.

Undervisning uden endegyldigt svar
6. maj 2020
Hvordan kan du undervise, hvis der ikke er noget endegyldigt svar på de spørgsmål som du selv stiller?

Fortællinger som det er bidende, kløende og kildende nødvendigt at tænke over
8. okt 2019
Den filosofiske fortælling har til formål, at sætte scenen for det filosofiske spørgsmål og motivere deltagerne til at måtte tænke med. Men hvad er en filosofisk fortælling og hvad kan du have øje for, når du udvælger eller skaber en filosofisk fortælling?

At lytte til eleverne og tænkningens stemme – det åbne mindset
21. mar 2019
Den hurtigste vej til en vellykket facilitering er at være oprigtigt nysgerrig på hvad eleverne tænker. Oprigtig nysgerrig er dog flygtig, så hvordan kan man ellers fastholde sin åbenhed i faciliteringen?

Den første filosofiske dialog med klassen – rammesætningen og reglerne (del 3)
5. mar 2019
Regelsættet har en dobbelt funktion, det sætter grænser men åbner samtidig op for at dyrke særlige udfoldelsesmuligheder for den enkelte og fællesskabet. De følgende regler er skabt, afprøvet og fundet givtige i forhold til at understøtte den filosofiske dialog.

Den første filosofiske dialog med klassen – rammesætningen (del 2)
2. feb 2019
Det er med elevernes skramlen rundt med borde og stole, at den vellykkede filosofiske dialog tager sin begyndelse i klasserummet. Tre gode grunde til at samle eleverne i en hesteskoformation.

Den første filosofiske dialog i klassen – rammesætningen (del 1)
14. jan 2019
Hvorfor er taletursbamsen Dumbo en deltager i den filosofiske dialog? – En guide til at implementere tøjdyret i den dialogiske praksis.