Den første filosofiske dialog – En til din undervisning #2

introduktion til facilitering af dialoger, der gør det muligt for børn og unge, at finde deres filosofisk stemme omkring de STORE spørgsmål.

Mange står i kø for at udtrykke humanitet og eftertænksomhed i mødet med GenAI. Det er blevet den nye vare, når man skal formidle sin etos og sans for menneskelighed og samtidig sælge en “trussel”.

Vi har tænkt over det! Men hvad med børn og unge! Skulle vi ikke i stedet for tænke over, hvordan vi giver dem mulighed for at gennemtænke deres egen holdning til teknologier bredt og i særdeles GenAI. Det er nok selvklart, men spørgsmålet om hvordan melder sig, som det altid gør for os praktikere.

Filosofi med børn og unge er det man lidt fladt kan kalde en mundtligheds- eller dialogisk didaktik. Hvad det egentlig er, er en kondensering af 2500 års filosofisk tænkning til et format, hvor alle kan være med som tænkere, talere og lyttere i et filosofisk fælleskab, hvor man opdyrker sin egen filosofisk stemme.

Med inspiration fra særligt Philosophy Foundation.

I bookletten for du en multimodal indføring i tre steps, der fører direkte ind i klasserummet med dig som facilitator af den filosofiske samtale.

Indgår i serien: “En til din undervisning”