Undervisningsmaterialer

Filosofiske dialoger

Find dit næste filosofiske undervisningsmaterialer i aktivitetskategorien ‘Filosofiske dialoger’.

Find en filosofisk dialog til dit skolefag eller søg efter et bestemt tema, fx kunstig intelligens, identitet, det gode liv, dyreetik, bæredygtighed, opfindelser versus opdagelser og meget mere.

De filosofiske materialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Kan man tæmme en ræv?

Kan man tæmme en ræv?

Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
Hvad tabte jeg?

Hvad tabte jeg?

Når der er helt ro i klassen, så kan man høre en nål falde til gulvet? Eller... hvad var det egentlig som læreren tabte?
Nissen

Nissen

Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
Helle for at være først

Helle for at være først

Det er en grundvilkår for børn at nogle er først, nogle skal være et sted i midten og nogle skal være sidst, men hvem og hvorfor?
Landet hvor voksne bruger sut

Landet hvor voksne bruger sut

Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Testpersoner søges

Testpersoner søges

Har vi ret til at blande os, hvis andre frivilligt udsætter sig selv for en fare eller skal man selv have lov at bestemme?
Rutsjebanen

Rutsjebanen

Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen - for ligesom med livet, er der et ...
Skal vi beholde ordet?

Skal vi beholde ordet?

Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
Karakteren som faldt ud af historien

Karakteren som faldt ud af historien

Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
Det gør ondt

Det gør ondt

Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.
Det er IKKE en børnebog

Det er IKKE en børnebog

I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
Den mystiske stemme

Den mystiske stemme

Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
Vejens vogter

Vejens vogter

Hvilken version af legen er den bedste og hvordan afgør vi, hvordan vi skal lege, når vi vil lege forskellige versioner?
Kong Gulerods magt

Kong Gulerods magt

Lad børnene lære dig om deres egne lege og undersøg sammen, hvordan man leger, skaber lege og finder sin legeidentitet.