Booklet om hvordan du gør tænkningen synlig gennem brug af genstande og fysiske strukturer.
introduktion til facilitering af dialoger, der gør det muligt for børn og unge, at finde deres filosofisk stemme omkring de STORE spørgsmål.
Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.
Mennesker holder helt spontant det som ligner os mest kært. Men hvad betyder det, når fremtidens robotter slægter mennesket på.
Handout om generativ AI rettet mod praksis i grundskolen (version 1.0)
Kasper, Sofie og Jeppe har købt chokoladekager hos den matematiske bager. Men hvordan fordele kagerne med de sirlige udskæringer?
Bring de abstrakte begreb i tale på en måde, hvor alle kan lege, tænke og tale med.
Du har medbragt en liste over alle alskens ting. Spørgsmålet er om eleverne kan hjælpe dig med at få tjekket dem af.
Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
Når der er helt ro i klassen, så kan man høre en nål falde til gulvet? Eller... hvad var det egentlig som læreren tabte?
På Monsterskolen sker der mange uforklarlige ting i monsterfrikvartererne. Måske menneskebørn kan hjælp med at opklare mysterierne?
Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
Genskab fiktive eller historiske karakterer med ChatGPT og undersøg hvad det vil sige at indtage en rolle.
Julius far læser godnathistorier for Julius, som han har skabt med kunstig intelligens.
Det er en grundvilkår for børn at nogle er først, nogle skal være et sted i midten og nogle skal være sidst, men hvem og hvorfor?
24 timer med de nyeste AI-teknologier. Og en bog der dækker filosofien i kristendomskundskab. Skabt på 1 dag.
Skal dyret under foden leve eller dø? Et børneliv er fyldt med store beslutninger.
Hjælp lærerne på Monsterskolen med at løse vilde mysterier fra monsterbørnenes frikvarter.
10 læsekort, der sætter fokus på læseopmærksomhed, fordybelse, læsemiljø, læsesamvær og det at finde og prøve forskellig litteratur.
Åben op for finurlige samtaler under spisningen eller en anden oasestund med 45 spørgsmål til klassens filosofitavle.
Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Værktøjerne og strategiposen til at facilitere en filosofisk dialog, som kan understøtte børn og unges tænkning og dialog.
Undersøg filosofiske tematikker som artighed, uartighed, løgn, sandhed, hukommelse, viden og magt.
Undersøg filosofiske tematikker såsom virkelighed, fantasi, perception, fravær, død og det lykkelige liv.
Undersøg filosofiske tematikker såsom hvad et monster er, hvad der gør noget farligt samt forholdet mellem de indre og ydre.
Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen
- for ligesom med livet, er der et ...
Tag med And ud i rummet og undersøg filosofiske tematikker som fare, sikkerhed, ingenting, ensomhed og fællesskab.
Samtalekortene består af temaer og spørgsmål, som reelt er åbne for dialog og drøftelse.
Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
Det kribler og krabler omkring eleverne i en kamp på liv og død.
Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
Børn kan ofte formulere sig mere klart ved at se verden, handlinger og relationer gennem dyr. Hvilke muligheder vil opstå, hvis vi kunne være et ...
Hvordan afgør vi, hvem der har retten til legeredskaber?
Test elevernes hørelse og find ud af, hvad den egentlig betyder for vores liv.
Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.
I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
Op på gårække, makkerrække, bamserække.
Hvilken version af legen er den bedste og hvordan afgør vi, hvordan vi skal lege, når vi vil lege forskellige versioner?
Lad børnene lære dig om deres egne lege og undersøg sammen, hvordan man leger, skaber lege og finder sin legeidentitet.
Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.
Til enhver stor opfindelse, såsom bamsebjørnen, knytter spørgsmålet sig: Hvad er den bedste version af denne opfindelse?