Undervisningsmaterialer

2.

Tankespirernes læremidler er baseret på de erfaringer og spørgsmål som faktisk vedkommer børn og unge i traditionen for Filosofi med børn. Kast dig ud i den filosofiske og dialogiske undervisning og mærk elevernes engagement, når de får serveret de store filosofiske spørgsmål i øjenhøjde.

Den første filosofiske dialog – En til din undervisning #2

Den første filosofiske dialog – En til din undervisning #2

introduktion til facilitering af dialoger, der gør det muligt for børn og unge, at finde deres filosofisk stemme omkring de STORE spørgsmål.
Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.
Kan man tæmme en ræv?

Kan man tæmme en ræv?

Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2

Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2

På Monsterskolen sker der mange uforklarlige ting i monsterfrikvartererne. Måske menneskebørn kan hjælp med at opklare mysterierne?
Nissen

Nissen

Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
10 tematiske læsekort til frilæsningen

10 tematiske læsekort til frilæsningen

10 læsekort, der sætter fokus på læseopmærksomhed, fordybelse, læsemiljø, læsesamvær og det at finde og prøve forskellig litteratur.
Ugens filosofiske spørgsmål

Ugens filosofiske spørgsmål

Åben op for finurlige samtaler under spisningen eller en anden oasestund med 45 spørgsmål til klassens filosofitavle.
Landet hvor voksne bruger sut

Landet hvor voksne bruger sut

Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

Samtalekortene består af temaer og spørgsmål, som reelt er åbne for dialog og drøftelse.
Skal vi beholde ordet?

Skal vi beholde ordet?

Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
Karakteren som faldt ud af historien

Karakteren som faldt ud af historien

Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
Det gør ondt

Det gør ondt

Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.
Det er IKKE en børnebog

Det er IKKE en børnebog

I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
Den mystiske stemme

Den mystiske stemme

Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.