Bøger om GenAI – 7 anbefalinger til skolefolk

18. marts 2025
Hvilken bog om kunstig intelligens skal du fordybe dig i som lærer? Vi giver 5 bud på relevante titler, der både kan inspirere og informere din undervisning i kunstig intelligens.
Blå baggrund, mand læser bog, spørgsmålstegn med AI logo som prik

Der er allerede bunker af litteratur, som lover, at du på den anden side af læsningen vil have forstået AI bedre. Men hvilken bog skal du vælge, hvis du tilhører skolefolket? Det giver vi et bud på med dette indlæg, hvor vi præsenterer vores 7 kandidater til en både relevant og god læseoplevelse for lærere, pædagoger og skoleledere.

Selvom bogmediet har det med at blive overhalet indenom af en teknologi i hastig udvikling, så har disse bøger vist sig at være levedygtige og stædigt aktuelle. Og selvom bøger kan blive en smule bedaget, så kan de noget særligt. For de inviterer ikke blot til kaffe, tæpper og hygge, men også til fordybelse og en mere dybdegående og langtidsholdbar forståelse.

Med ønske om god læselyst.

 

 

Forside, bog, dreng i snore, marionet, symbolske stregerAntologi – Chatbots – Kritik og didaktik med kunstig intelligens i undervisningen (2025)

Henvendt til skolens personale, som skal samtænke GenAI med pædagogik, faglighed og didaktik i skolens fag i dag!

Antologien er skrevet af lærere, forskere og konsulenter, der bor et sted imellem praksis og forskning. Det er positivt, for det skaber en flerstemmig antologi. Fælles for skribenterne er, at de har fingeren på AI-pulsen i den danske skoleverden anno 2025. De har noget at sige, fordi de selv har afprøvet og reflekteret, forsket og formidlet om AI.

Antologien er klassisk antologisk. Når du slår op i indholdsfortegnelsen, vil du finde artikler, der er som skrevet til dig, og artikler, der ikke er!

Artiklerne serveres i mundrette og fokuserede bider. Det er ikke en bog, der skal læses i et stræk, men en bog, hvor du kan pluklæse, når en nysgerrighed, udfordring eller udviklingslyst kan bruge inspiration og en mere udviklet erfaring, asap. Antologien tager dig seriøst som praktiker og didaktiker samt kompleksiteten i at bedrive skole. Artiklerne handler ikke “bare” om AI, men om formative begreber såsom læring, kreativitet, inklusion, tabuisering, faglighed og god undervisning i kontekst af skole per se i samspil med den nye toneart: GenAI.: GenAI. En klokkeklar anbefaling til personalerummet.

 

 

Maskiner der tænker bogforsideInga Strümcke – Maskiner der tænker (2023)

Henvendt til den teknologinysgerrige, der vil forstå teknologien bag kunstig intelligens langt bedre.

Inga har forsket i partikelfysik og ‘Explainable AI’ (forståelig AI), så vi er videnskabeligt set i trykke hænder. Samtidig er Inga en eksemplarisk formidler. Hun engagerer læseren gennem nedslag i kunstig intelligens udviklingshistorie, vise udfordringerne, bekymringerne og de besnærende potentialer ved AI. Det giver appetit på at forstå, når hun forlænger historierne med data- og maskinlæringsvokabularet, som hun både illustrerer og forklarer, så man faktisk oplever at forstå teknologien langt bedre. Bogen er derfor perfekt til at finde sig hjemme i teknologiens fortid, nutid og fremtid.

 

 

AI i gymnasiet bogforsideSine Zambach – AI i gymnasiet (2024)

Henvendt til faglæreren, der vil have inspiration til at undervise i og med AI i fagene. 

Hvordan påvirker AI undervisningen i gymnasiet og hvordan kan vi bruge teknologien bedst muligt?
Gennem konkrete eksempler fra danske gymnasielærere viser AI i gymnasiet, hvordan AI kan integreres i alt fra dansk og filosofi til matematik og billedkunst. Bogen giver et aktuelt og praksisnært indblik i AI som et værdifuldt undervisningsredskab og de udfordringer, der følger med. Den første og mest praksisnære bog om AI i en dansk skolekontekst, suppleret med en grundig introduktion til selve teknologien. AI i gymnasiet kan sagtens informere din fagundervisning i grundskolen, selvom den er skrevet fra og til gymnasiet.
I 2025 er der kommet flere praksisnære bøger, der er direkte henvendt til grundskolen. 

 

 

Prompt engineering bogforsideClaus Nygaard – Prompt Engineering (2024)

Henvendt til den eksperimenterende, der gerne vil lære, at udforme prompts som fører til bedre outputs.

Hvordan skriver man effektive prompts, der får mest muligt ud af GenAI? Prompt Engineering giver en grundig introduktion til teknikken bag at skrive målrettede prompts, så du opnår de bedste resultater. Claus Nygaard, der selv er underviser, har skabt en bog fyldt med praktiske øvelser, som gør det nemt at overføre teorien til din egen praksis. Det kræver dog et omsætningsarbejde, da bogen ikke taler ind i undervisningen eller lærergerningen. Ikke desto mindre en fremragende guide til både begyndere og erfarne chatbot-brugere, der ønsker at mestre kunsten at kommunikere med chatbots, uden at det bliver for højpandet og teoretisk, men bliver ved de kvikke og kreative ideer til at sætte chatbotten i gang som skrivemakker.

 

 

Co-intelligence bogforsideEthan Mollick – Co-intelligence: Living And Working With AI (2024, engelsk)

Henvendt til den reflekterede didaktiker, der vil tage kritisk og dannelsesmæssig stillingtagen til AI i skolekontekst. 

Ethan Mollick fremhæver, hvordan AI kan hjælpe i både lærerlivet og undervisningen, men understreger samtidig nødvendigheden af at bevare menneskelig dømmekraft og ekspertise. Bogen giver praktiske principper og rammesættende eksempler på, hvilke mangeartede roller AI kan tage i lærer- og elevperspektiv – men altid med et reflekteret blik på om omgangen med teknologien styrker den pædagogiske praksis samt elevernes læring og dannelse. Ethan Mollicks fremtidssans gør at bogen stadig fremstår frisk og relevant.

 

 

AI 2041 bogforsideKai Fu-Lee – AI Ten Visions for our Future 2041 (2021, engelsk)

Henvendt til filosoffen og litteraten, som gerne vil have unge mennesker til at tage stilling til nutiden med AI gennem fremtidsforestillinger. 

Bogen, AI 2041, er fremkommet ud fra en særlig vision. Kai-Fu Lee havde, som ekspert i kunstig intelligens, skrevet bogen AI Superpowers. Men derigennem også indset, at en fagbog er for de få, mens teknologien gælder alle. Kai-Fu Lee allierede sig derfor med science fiction-forfatteren Chen Qiufan. Chen fik til opgave at pakke teknologien ind i litterære fremstillinger – et sandsynligt fremtidsportræt, så langt flere kunne mærke sig de spørgsmål, holdninger og refleksioner, som teknologien fører med sig. For eksempel elever i engelskundervisningen. Det er blevet til bogen AI 2041, hvor vi igennem de 10 noveller præsenteres for 10 forskellige AI-teknologier og deres potentiale til at påvirke og ændre individer, fællesskaber og samfund jorden rundt.

Novellen Twin Sparrows anbefales til at åbne for spørgsmål om brugen af personaliserede tutorer. Her følger vi Silver Sparrow og Golden Sparrow, som fra en tidlig alder udstyres med AI-companions, der følger dem gennem hele deres børne- og ungdomsliv.

 

 

Co-intelligence bogforsideKristian Georgsen – Invitér AI ind i klasserummet (2025)

Henvendt til dansklæreren i udskolingen, som vil gentænke sin skrivedidaktik i lyset af GenAI.

Kristian formidler ud fra erfaringer som dansklærer for ordblinde elever på Holte-Hus Efterskole.  Han henvender sig til dig, der selv er dansklærer i 7-10 klasse midt i en chatbot-tid. Det letlæste faghæfte er de lavpraktisk fifs holdeplads til hvordan GenAI bliver en didaktiseret og pædagogisk forsvarlig del af elevernes skriveproces. Og det er ment positivt! Hovedparten af bogen er en gennemgang af skrivefaserne: Førskrivefasen, Skrivefasen, Revideringsfasen og Færdiggørelsesfasen, hvor Kristian servere prompts, der er indpakket i erfaringer og refleksioner fra klasserummet. Prompts der kan bruges direkte af eleverne til at indgå et makkerskab med chatbots i alle dele af skriveprocessen. “En prompt er ikke bare en søgning. Det er en undervisningsaktivitet i forklædning. (…)”. 

Kristian ved, at læreren har brug for at det er helt konkret og at teoretiske overvejelser er så nedtonet, at du først og fremmest kan indtænke AI i din næste skriveproces med eleverne. Kristian er snarere en kollega, der hjælper dig klokken 3 en eftermiddagen!

Kristian betegner sin tilgang som GDPR-pragmatisk. For som han skriver, så har eleverne allerede deres data liggende hos Meta, Google, ByteDance og SnapInc: At eleverne har lidt mere af deres data liggende hos OpenAI anser han derfor som det mindste problem.

Bogen skriver sig ind i en 2025-tendens, hvor der kommer en perlerække af bøger, hvor GenAI indtænkes i enkelte fag, til elever med særlige udfordringer, skriveprocesser etc.

 

Ove Christensen anmelder flittigt om krydsfeltet mellem AI og skole på Kulturkapellet. Så hvis du lige vil tjekke op på om en tilsyneladende interessant bog om AI og skole er værd at kaste tid og penge efter, så slå op blandt ca. 20 anmeldelser af bøger om AI som sigter til skoleverden.

Blogindlægget opdateres løbende