Kunstig intelligens i ørerne – de bedste podcast til skolefolk

11. marts 2025
De bedste podcast og podcastafsnit til skolefolk om AI. Mangler du noget til ørerne, så har vi anbefalingerne.
Spørgsmålstegn med AI prik og et sæt høretelefoner

Tankespirernes 3 podcastfavoritter, når sagen er kunstig intelligens som teknologi

 

EDB billede af podcast

EDB 5.0
Mathias Mengesha Emiliussen er en glimrende formidler og interviewer. Han inviterer de folk, der har fingeren på AI-pulsen i Danmark. Perfekt til den der gerne vil dybden, men ikke selv er faguddannet inden for data science eller maskinlæring.

AI Denmark billede af podcast

AI Denmark
Anders Høeg Nissen er suveræn til at pakke virkelighedens brugsscenarier og brug af AI ud gennem interviews. AI Denmark har flere interessante afsnit om skoleverden.

Verbos billede af podcast

Verbos podcast
Den ultimative nørdepodcast om kunstig intelligens, data science og softwareudvikling. Kasper Junge og Jonas Høgh Kyhse-Andersen henvender sig mest til de fagligt indviet og os der bare vil vide lidt mere, selvom det kan være vanskelligt, når jargonen bliver lidt indforstået – i øvrigt helt i podcastens ånd.

Andre gode podcastserier, med AI og teknologi i centrum: IT-vest, Prompt eller Ekstremt online.

 

7 podcastafsnit, der er særligt informative for skolefolk

Har du ikke mod på at kaste dig over en helt ny podcast, så findes der masser af gode enkeltstående afsnit om AI i skolen. Her udlægges og diskuteres det hvorfor og hvordan digital teknologiforståelse skal integreres i undervisningen, hvilken rolle generativ AI kan spille i klasseværelset, og hvilke forbehold og muligheder teknologien rummer for unges læring og dannelse.

 

"En til en" billede af podcast

En til En – Martin Exner: Skal AI være i klasseværelset?

12. februar 2025, 45 min.

Gæst:
Martin Exner er pædagogisk IT konsulent hos Future Classroom Lab og projektlederen bag SkoleGPT.
Værten Daniel Cesar fungerer perfekt som den nysgerrige outsider, der sikrer, at Martin Exner klart og uden indforståethed får formidlet sine vigtigste erfaringer med AI og SkoleGPT i grundskolen. Samtalen rummer både centrale nedslag, såsom bevægelsen fra snydediskurs til læringsdiskursen og Ekspertgruppens forslag til nye prøveformer. Martin giver kvalificeret svar og refleksioner på de helt store spørgsmål om læring, dannelse og teknologiens rolle igennem nye praksisser i klasseværelset. Et rigtig godt sted at starte, hvis du føler dig lidt hægtet af eller trænger til en genopfrisker.

Naturfagsdidaktiske Nuancer billede af podcast

Naturfagsdidaktiske Nuancer – Digital teknologiforståelse i natur og teknologi

12. februar 2025, 38 min.
Gæst: Jakob Damsgaard Laursen fra CFU, Future Classroom Lab.

Teknologiforståelse er en varm og intrikat kartoffel. Vi ved, at det er vigtigt, men hvad er egentlig vigtigt, og hvor hører teknologiforståelse hjemme i fagene og fagplanerne? I afsnittet reflekterer Jakob og værterne over erfaringerne fra teknologifaget som forsøgsordning (2018-2023), indførelsen af computing på engelske skoler i 2016 samt egne erfaringer med teknologier i skolens praksis. Blikket er særligt rettet mod natur/teknologi-faget samt indførelsen af teknologiforståelse som valgfag fra 2027, men temaer som køn og kompetenceudvikling bobler også frem. Afsnittet handler ikke om GenAI, men det er den nære historie om erfaringer, forestillinger og udfordringer ved teknologiforståelse som stofområde i grundskolen – dér, hvor GenAI også hører hjemme. Lyt med, fordi afsnittet har bid, er både humoristisk og vidende og vender de svære brikker i teknologipuslespillet.

 

Ekstremt Online billede af podcast

Ekstremt Online – Er AI snyd eller smart i gymnasiet?

25. januar 2024, 45 min.
Gæster: Sine Zambach forsker i AI, Mads Rangvid gymnasielærer og forfatter samt 3.G eleven Frederik.

Hvad gør AI ved undervisningen og didaktikken? Blik ind i klassen og hvordan brugen af AI ændrer relationerne, læringen, dialogen og de skriftlige afleveringer i gymnasiet. Konkrete erfaringer fra undervisningen og bud på fremtidens uddannelse med og uden AI. Desuden er der et fantastisk elevindspark fra en visionær ung mand, som bruger generativ AI klogt og giver de voksne råd til, hvordan AI kan spille sammen med uddannelse.

 

AI Denmark billede af podcast

AI Denmark – AI-studenter i Odense

16. maj 2024 2024, 46 min.
Gæster: Claus Scheuer-Larsen & Per Størup Lauridsen fra Odense Tekniske Gymnasium og stiftere af Viden.ai.

På OTK går de forrest. Næste skoleår bliver en eksisterende studieretning tonet med AI. AI bliver derfor en del af fagene og elevernes faglighed. Per og Claus beskriver det som en test – Hvordan kan AI indgå i de enkelte fag? Hvilke elev tilgange og elevholdninger er der til AI? AI er derfor både et kommende arbejdsredskab i undervisningen, men i allerhøjeste grad også genstand for evaluering. Programmatisk handler det om at uddanne elever til fremtidens samfund. Hør mere om det visionære projekt (interviewet starter ved 12:10).

 

AI revolutionen billede af podcast

AI Revolutionen – Under kølerhjelmen på ChatGPT

21. marts 2024, 45 min.
Gæst: Kasper Junge, Elektroingeniør og vært på softwarepodcasten Verbos podcast.

Kasper Junge har fortalt historien om, hvordan man træner store sprogmodeller med chatbot-funktionalitet mange gang. Og han er blevet god til det. Ca. 15 minutter inde i podcasten giver han den gas og laver den bedste explainer, som jeg har hørt. Kasper gennemgår de tre faser i træningen i relation til ChatGPT. En forklaring der kan overføres til de fleste andre store sprogmodeller, såsom Claude, Gemini og SkoleGPT, som har en af Mistrals sprogmodeller under motorhjelmen.

1) Pre-træning af sprogmodel.
2) Instruktionstuning.
3) Præferencetuning.

 

EDB billede af podcast

EDB 5.0 – SkoleGPT – ChatGPT til folkeskoleelever

27. marts 2024, 49 min.
Gæster: Martin Exner fra Future Classroom Lab, Kasper Junge og Danni Dromi som har været med til at udvikle SkoleGPT.

Martin, Danni og Kasper fortæller historien bag SkoleGPT. Hvordan opstod ideen og hvordan er den blevet eksekveret. Ideen bag SkoleGPT bliver sat i relation til grundskolen og teknologiforståelse. Siden afsnittet blev optaget, er Llama 2-modellen blevet erstattet med Mixtral-8 7B. Baggrunden for projektet står dog stadig klart og aktuelt frem i podcastafsnittet.

 

Lærerværelset billede af podcast

Lærerværelset – Hvad har vi lært om kunstig intelligens i undervisningen efter et år med ChatGPT?

1. oktober 2023, 72 min.
Gæster: Claus Scheuer-Larsen & Per Størup Lauridsen fra Odense Tekniske Gymnasium og stiftere af Viden.ai

Lærerværelset tager sig tid og det giver en dybde og nuancering i forhold til spørgsmål om hvorfor og hvordan AI skal ind i undervisningen. Per og Claus taler om hvordan det ændrer skolen, strategier for implementering, peger på udfordringer i vores skolesystem, elever såvel som deres egen brug af AI og hvordan det spiller sammen med faglighed, fx skriftligheden. De har også det lange lys på og taler om fremtidens sprogmodeller og AI-forordninger.

Blogindlægget bliver løbende opdateret