Booklet om hvordan du gør tænkningen synlig gennem brug af genstande og fysiske strukturer.
Nye chatbots byder sig til som indholdsskabere, tutorer og venner i vores liv. Men hvilke skal vi lukke ind og hvilke skal vi holde ude af vores liv?
Mennesker holder helt spontant det som ligner os mest kært. Men hvad betyder det, når fremtidens robotter slægter mennesket på.
Nikolaj har været fan af den samme fodboldklub i mange år. I dag er en helt særlig dag, for han er blevet inviteret med i fanklubben Ultras.
Kasper, Sofie og Jeppe har købt chokoladekager hos den matematiske bager. Men hvordan fordele kagerne med de sirlige udskæringer?
En bunke slik, fire slikposer og en hemmelig lodtrækning. Hvordan vil eleverne mon fordele slikket?
Det er svært at dele en diamanthård diamant mellem 9 pirater, så hvem skal have den ene diamant?
Du har opmålt en trappe på skolen. Spørgsmålet er nu om og hvordan eleverne kan komme frem til et kvalificeret gæt på hvilken trappe det er.
Tiden er kommet eller er den? Det meste af klassen er kommet på Snapchat og Sille vil selvfølgelig også gerne være med.
Bring de abstrakte begreb i tale på en måde, hvor alle kan lege, tænke og tale med.
Der er tikket en nyhed ind fra fremtiden. Eleverne står nu med en særlig viden om en fremtidig hændelse. Men hvad burde de gøre og kan de gøre noget?
I familien Klastrup bliver svære følelser og tilstande mødt med gamingterapi. Men er gaming en god løsning, når livet er svært?
Du har medbragt en liste over alle alskens ting. Spørgsmålet er om eleverne kan hjælpe dig med at få tjekket dem af.
Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
Når der er helt ro i klassen, så kan man høre en nål falde til gulvet? Eller... hvad var det egentlig som læreren tabte?
Hvordan finder algoritmen ud af, hvilket indhold, hvilke produkter og tjenester, den skal vise os på nettet? Måske kan vi bedre sætte os ind i ...
Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
Giv eleverne en solid faglig fundering og filosofisk forståelse for billedgenerative kunstige intelligenser.
I 2025 har Danmark udviklet en national billedskabende Ki. Spørgsmålet er om ungdommen vil bidrage med et sandt portræt af deres generation?
Det nye væsen er et kompromisløst bæredygtighedsperspektiv. Spørgsmålet bliver om det eller mennesket burde herske.
Genskab fiktive eller historiske karakterer med ChatGPT og undersøg hvad det vil sige at indtage en rolle.
Julius far læser godnathistorier for Julius, som han har skabt med kunstig intelligens.
Det er en grundvilkår for børn at nogle er først, nogle skal være et sted i midten og nogle skal være sidst, men hvem og hvorfor?
24 timer med de nyeste AI-teknologier. Og en bog der dækker filosofien i kristendomskundskab. Skabt på 1 dag.
Skal dyret under foden leve eller dø? Et børneliv er fyldt med store beslutninger.
Tag livtag med de spilmekanikker, som former elevernes erfaringer med gaming i et spil, hvor alle kan være med. Rundbold.
Er vores egen verden egentlig mest som Påbuds– eller Forbudsverden? Og hvilken verden skal vi modellere vores egen efter?
Vi står med en opfindelse, som kan ændre vores liv fundamentalt. Skal vi eller skal vi ikke frigive den?
Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Har vi ret til at blande os, hvis andre frivilligt udsætter sig selv for en fare eller skal man selv have lov at bestemme?
Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen
- for ligesom med livet, er der et ...
I dag gamer de fleste og spilmekanikker er indlejret i mange aktiviteter, men hvad er et spil og hvilken værdi har spil egentlig?
Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
Det kribler og krabler omkring eleverne i en kamp på liv og død.
Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
Lad os trække himlen ned på jorden og behandle den som en anskuelig simulering, så vi frit kan undersøge, hvordan livet i ’himlen’ skal tage sig ud.
Børn kan ofte formulere sig mere klart ved at se verden, handlinger og relationer gennem dyr. Hvilke muligheder vil opstå, hvis vi kunne være et ...
Hvor langt skal vi gå for at stoppe mennesker, som har intentioner om at dræbe andre?
Hvordan afgør vi, hvem der har retten til legeredskaber?
Test elevernes hørelse og find ud af, hvad den egentlig betyder for vores liv.
Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.
I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
Alle forældre overvåger deres børn, men hvor går grænsen mellem det beskyttende og opbyggelige versus det invaderende og nedbrydende?
Op på gårække, makkerrække, bamserække.
Hvilken version af legen er den bedste og hvordan afgør vi, hvordan vi skal lege, når vi vil lege forskellige versioner?
Lad børnene lære dig om deres egne lege og undersøg sammen, hvordan man leger, skaber lege og finder sin legeidentitet.
Til enhver stor opfindelse, såsom bamsebjørnen, knytter spørgsmålet sig: Hvad er den bedste version af denne opfindelse?