Undervisningsmaterialer

0.

Tankespirernes læremidler er baseret på de erfaringer og spørgsmål som faktisk vedkommer børn og unge i traditionen for Filosofi med børn. Kast dig ud i den filosofiske og dialogiske undervisning og mærk elevernes engagement, når de får serveret de store filosofiske spørgsmål i øjenhøjde.

Hvad tabte jeg?

Hvad tabte jeg?

Når der er helt ro i klassen, så kan man høre en nål falde til gulvet? Eller... hvad var det egentlig som læreren tabte?
51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
Helle for at være først

Helle for at være først

Det er en grundvilkår for børn at nogle er først, nogle skal være et sted i midten og nogle skal være sidst, men hvem og hvorfor?
Ugens filosofiske spørgsmål

Ugens filosofiske spørgsmål

Åben op for finurlige samtaler under spisningen eller en anden oasestund med 45 spørgsmål til klassens filosofitavle.
Landet hvor voksne bruger sut

Landet hvor voksne bruger sut

Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Rutsjebanen

Rutsjebanen

Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen - for ligesom med livet, er der et ...
Den mystiske stemme

Den mystiske stemme

Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
Vejens vogter

Vejens vogter

Hvilken version af legen er den bedste og hvordan afgør vi, hvordan vi skal lege, når vi vil lege forskellige versioner?
Kong Gulerods magt

Kong Gulerods magt

Lad børnene lære dig om deres egne lege og undersøg sammen, hvordan man leger, skaber lege og finder sin legeidentitet.
25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.