af Martin Kongshave | 2. maj 2025
En helt ny (videns)praksis er blomstret frem i de seneste år. Et partnerskab, ikke mellem mennesker, men mellem elever og chatbots. Det er en praksis, som er løbet foran kortlægningen, for hvilke partnerskaber danner studerende egentlig med AI? Det har Christian...
af Martin Kongshave | 14. apr 2025
Kain har valgt det onde frem for det gode i 2000 år. Men spørgsmålet blusser stadig: Havde Kain egentlig et valg? Eller var hans skæbne bestemt af kræfter uden for ham selv? Valgte han selv sine tanker, sine følelser, sine meninger, sine handlinger?Valgte han selv at...
af Martin Kongshave | 12. apr 2025
Adam og Eva myten er en traderet fortælling. Den er blevet udlagt i 2000 år og sømmet fast gennem teologiske udlægninger. Men hvordan møde teksten, som en dugfrisk nyhed, der stadig kan pirre med sin udsigekraft om menneskelivet, så både du og din klasse kan møde...
af Martin Kongshave | 16. jan 2025
Jeres næste undervisningsforløb har temaet ‘døden’, ‘det sociale’, ‘fankultur’, ‘valg’ eller ‘tid’. Hæng 1 af de 5 plakater op. Lad eleverne vælge deres filosofiske spørgsmål til temaet og derefter spørge en...
af Martin Kongshave | 6. okt 2024
I projektet deltager 15 Efterskoler over 2 år. De 15 Efterskoler undersøger muligheden for at udvikle en ny 10. klasse gennem en samtænkning af undervisningen i et bogligt-, praksisfagligt- og medborgerskabsmodul. Tankespirene bidrager med to workshops. Formålet er at...