Undervisningsmaterialer

Normer

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘normer’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Normer udgør de ofte uudtalte regler og forventninger, der styrer social adfærd i et givet samfund eller gruppe. De fungerer som usynlige retningslinjer, der former vores daglige interaktioner, beslutninger og vurderinger af andres handlinger. Normer kan variere betydeligt mellem kulturer og subkulturer, og de kan ændre sig over tid. De omfatter alt fra simple hverdagskonventioner til dybt forankrede værdier og kan både facilitere social samhørighed og være kilder til konflikt eller eksklusion.

Klokken er 7:45 om morgenen i en typisk dansk forstad. Folk strømmer ud af deres huse, låser døre, starter biler. En mand i joggingtøj løber forbi, nikker til sin nabo, der er på vej til bilen i jakkesæt. En teenager cykler forbi med høretelefoner på, ignorerer de voksnes hilsner. Ved busstoppestedet danner folk automatisk en kø, holder afstand. En ældre dame fumler med sit busskort, en ung mand tilbyder hjælp. Hun takker, han mumler “selv tak”. Bussen ankommer, folk stiger ind i stilhed, finder sæder eller står op, undgår øjenkontakt. En mand taler højt i telefon, folk omkring ham udveksler blikke. Scenen udspiller sig uden dramatik, men er gennemsyret af normer, der styrer hver lille interaktion.

Judith Butler, en fremtrædende filosof inden for kønsteori og social filosofi, tilbyder et provokerende perspektiv på normer. I sit arbejde argumenterer Butler for, at normer ikke blot er eksterne regler, vi følger, men at de aktivt skaber og former vores identiteter og sociale virkelighed. Hun introducerer begrebet “performativitet” for at beskrive, hvordan normer konstant reproduceres og bekræftes gennem vores daglige handlinger og interaktioner. For Butler er normer ikke statiske, men dynamiske og åbne for udfordring og forandring. Hun hævder, at ved at blive bevidste om normernes konstruerede natur og ved at performe dem anderledes, kan vi gradvist ændre dem og dermed vores sociale virkelighed. Butlers arbejde inviterer os til at se normer ikke som givne sandheder, men som områder for potentiel intervention og social forandring.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Landet hvor voksne bruger sut

Landet hvor voksne bruger sut

Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

Samtalekortene består af temaer og spørgsmål, som reelt er åbne for dialog og drøftelse.