Undervisningsmaterialer

Chatbots

ind dit næste undervisningsmateriale til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘chatbots’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Chatbots er computerprogrammer designet til at simulere samtale med menneskelige brugere, især over internettet. Filosofisk set rejser chatbots spørgsmål om kunstig intelligens, bevidsthed og interaktion mellem mennesker og maskiner. Chatbots anvender natur- og sprogbehandlingsteknologier til at forstå og reagere på brugerens input på en meningsfuld måde. Diskussioner om chatbots berører emner som autenticitet, empati og etiske overvejelser ved brug af teknologi i menneskelig kommunikation.

Forestil dig en situation, hvor en elev føler sig nedtrykt og beslutter sig for at tale med en chatbot designet til at give følelsesmæssig støtte. Chatbotten stiller spørgsmål, giver trøstende svar og foreslår aktiviteter for at løfte elevens humør. Selvom eleven ved, at chatbotten ikke er en rigtig person, kan samtalen stadig føles hjælpsom og trøstende. Denne interaktion illustrerer, hvordan chatbots kan spille en positiv rolle i menneskers liv, samtidig med at det rejser spørgsmål om, hvad det vil sige at modtage ægte menneskelig støtte.

Et moderne filosofisk eksempel på chatbots og kunstig intelligens kan findes hos Luciano Floridi, en førende filosof inden for informationsetik. Floridi har foreslået, at vi ser på AI og chatbots som “informationsaktører” i vores samfund. Han argumenterer for, at disse teknologier ikke blot er værktøjer, men en ny form for væren i verden, som påvirker vores moral og etik. Floridi hævder, at chatbots, som medskabere af information og dialog, udfordrer vores traditionelle opfattelser af ansvar, tillid og relationer. Han understreger, at vi skal udvikle etiske retningslinjer for at sikre, at AI-teknologier fremmer menneskelig trivsel og ikke skader vores sociale strukturer.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer

Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer

Hvordan kan du bruge prompting effektivt og til noget meningsfuldt i lærerforberedelsen?
Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.