Undervisningsmaterialer
Prompting
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘prompting’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Prompting, i konteksten af generativ AI og chatbots, er en sofistikeret form for kommunikation, der bygger bro mellem menneskelig intention og maskinel respons. Det er kunsten at formulere input på en måde, der effektivt guider AI’en mod det ønskede output. Denne praksis transcenderer almindelig samtale ved at kræve en bevidst strukturering af sprog, der tager højde for AI’ens underliggende arkitektur og begrænsninger. Prompting indebærer en dyb forståelse af både lingvistiske nuancer og AI-systemers funktionsmåde, og rejser filosofiske spørgsmål om forholdet mellem sprog, intention og kunstig intelligens. Det udfordrer vores opfattelse af kommunikation ved at introducere et nyt lag af metakommunikation, hvor ordvalg og struktur bliver afgørende for at udløse ønskede kognitive processer i en ikke-menneskelig entitet.
På sit værelse i Esbjerg sidder Anna på 17 år og forsøger at få hjælp til sin historieopgave om Den Kolde Krig fra en AI-assistent. Frustreret over de vage svar, hun får, husker hun pludselig sin IT-lærers råd om effektiv prompting. I stedet for at spørge “Fortæl mig om Den Kolde Krig”, omformulerer hun sin forespørgsel: “Giv mig en kronologisk liste over 5 nøglebegivenheder under Den Kolde Krig, med årstal og en kort beskrivelse af hver begivenheds betydning.” Til sin overraskelse modtager Anna nu et velstruktureret og informativt svar. I dette øjeblik opdager hun, hvordan præcision i sprogbrug kan forme interaktionen med AI på samme måde, som tydelig kommunikation forbedrer menneskelige samtaler. Anna begynder at se paralleller mellem kunsten at stille gode spørgsmål i klasseværelset og kunsten at formulere effektive prompts til AI.
Ethan Mollick, professor ved Wharton School og ekspert i AI-innovation, har bidraget væsentligt til forståelsen og udviklingen af prompting-teknikker. I sin artikel “Using GPT-4 to Enhance Human Thinking” udforsker Mollick, hvordan effektiv prompting kan udvide grænserne for menneskelig kreativitet og problemløsning. Han introducerer konceptet “orkestreringsteknikker”, hvor mennesker lærer at dirigere AI-systemer gennem nøje udformede prompts. Mollick skriver: “Den reelle magt ligger i at lære at formulere de rigtige spørgsmål og opgaver til AI, snarere end blot at stole på standardoutput.” Han argumenterer for, at evnen til at prompte effektivt bliver en afgørende færdighed i fremtiden, på linje med kodning og kritisk tænkning. Mollicks arbejde understreger, hvordan prompting ikke blot er et værktøj til at interagere med AI, men en ny form for kognitiv udvidelse, der udfordrer vores forståelse af menneskelig-maskine samarbejde og potentialet for symbiotisk intelligens.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.