Undervisningsmaterialer

Generativ AI

Find dit næste filosofiske undervisningsmaterialer, som inkluderer temaet “Generativ AI”.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de ikke udgør hjemmesidens kerneydelse, men blot har til formål at pege på et tema, som du kan finde i pågældende læremidler. De pågældende læremidler er alle skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Generativ AI refererer til en kategori af kunstig intelligens, der er designet til at generere nye data, tekster, billeder eller andre former for indhold, som minder om de data, den blev trænet på. Dette begreb anvendes ofte i den analytiske filosofi for at udforske grænserne mellem menneskelig kreativitet og maskinel produktion, samt for at forstå de etiske og epistemologiske implikationer af maskiners evne til at skabe indhold, der tidligere kun var muligt for mennesker. Generativ AI omfatter systemer som neurale netværk og transformerbaserede modeller, der kan lære mønstre fra store datasæt og derefter producere originalt materiale, som kan være svært at skelne fra det menneskeskabte.

Forestil dig en maler, der sidder foran et tomt lærred. Ved siden af ham står en avanceret robot, udstyret med pensler og maling. Maleren begynder at male et smukt landskab, og robotten, ved hjælp af generativ AI, maler samtidig et næsten identisk billede ved siden af ham. Forskellen er, at robotten ikke har oplevet naturen selv, men har lært at male ved at analysere tusindvis af landskabsmalerier. Malerens kreativitet kommer fra hans subjektive oplevelse og følelser, mens robotten blot efterligner mønstre. Denne illustration viser, hvordan generativ AI kan producere kunst, der ligner menneskeskabt kunst, men mangler den samme dybde af oplevelse og intention.

Et historisk eksempel på refleksioner over skabelse og imitation kan findes hos den tyske filosof Walter Benjamin. I sin essay “Kunstværket i dets tekniske reproducerbarheds tidsalder” diskuterede han, hvordan teknologiske reproduktioner ændrer vores opfattelse af kunstens aura og autenticitet. Selvom Benjamin skrev før udviklingen af generativ AI, er hans ideer om autenticitet og reproduktion yderst relevante i dag. Han argumenterede for, at mekanisk reproduktion underminerer kunstens unikke værdi, en problemstilling der genopstår med generativ AI, som kan skabe kunst og tekst uden menneskelig indgriben.

De filosofiske materialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer

Prompting i lærerforberedelsen – kunsten at prompte som lærer

Hvordan kan du bruge prompting effektivt og til noget meningsfuldt i lærerforberedelsen?