Kunstig intelligens byder sig til som makker i skolearbejdet og ny type relation i vores arbejds- og hverdagsliv.
ChatGPT har indtaget scenen og generativ AI bliver nu indarbejdet i mange af vores applikationer og testet som brugsscenarier i alle brancher. Spørgsmålet er om den kan forbedre eller helt automatisere processer og opgaver, som før blev varetaget helt eller delvist at mennesker. Det samme spørgsmål rejser sig selvfølgelig i skoleverden, for ChatGPT eller lignende store sprogmodeller, kan løse mangeartede opgaver, inklusiv den klassisk stil.
ChatGPT har derfor sendt jeres elever en ansøgning, hvor den tilbyder sig som makker i skolearbejdet. Men dermed melder spørgsmålene sig også – for ønsker vi os egentlig, at indgå i et makkerskab? Og hvad vil det betyde for vores læring, opgaveløsning og relationen mellem elev-elev og elev-lærer, når en generativ AI flytter ind som individuel makker.
Materialet vil blive yderligere bearbejdet, når det er blevet afprøvet.