ChatGPT søger job som skolemakker

ChatGPT har sendt jeres elever en ansøgning, som deres fremtidige skolemakker. Hvordan forholder vi os til det nye tilbud?

Kunstig intelligens byder sig til som makker i skolearbejdet og ny type relation i vores arbejds- og hverdagsliv.

ChatGPT har indtaget scenen og generativ AI bliver nu indarbejdet i mange af vores applikationer og testet som brugsscenarier i alle brancher. Spørgsmålet er om den kan forbedre eller helt automatisere processer og opgaver, som før blev varetaget helt eller delvist at mennesker. Det samme spørgsmål rejser sig selvfølgelig i skoleverden, for ChatGPT eller lignende store sprogmodeller, kan løse mangeartede opgaver, inklusiv den klassisk stil.

ChatGPT har derfor sendt jeres elever en ansøgning, hvor den tilbyder sig som makker i skolearbejdet. Men dermed melder spørgsmålene sig også – for ønsker vi os egentlig, at indgå i et makkerskab? Og hvad vil det betyde for vores læring, opgaveløsning og relationen mellem elev-elev og elev-lærer, når en generativ AI flytter ind som individuel makker.

Materialet vil blive yderligere bearbejdet, når det er blevet afprøvet.