Undervisningsmaterialer
Skriftlighed
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘Skriftlighed’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Skriftlighed transcenderer sin umiddelbare funktion som kommunikationsform og fremstår som en kognitiv teknologi, der fundamentalt omstrukturerer vores tænkning og perception. Dette begreb indkapsler ikke blot evnen til at nedfælde og bevare tanker, men repræsenterer en transformation af bevidstheden selv. Skriftlighed muliggør abstraktion, distancering og objektivering af sproget, hvilket katalyserer nye former for analytisk og kritisk tænkning. Samtidig rejser det spørgsmål om forholdet mellem det talte og det skrevne ord, mellem umiddelbar erfaring og medieret viden, og mellem kollektiv hukommelse og individuel kognition.
En teenager stirrer på sin smartphones skærm, fingrene svæver over det virtuelle tastatur. Ord formes, slettes, omformuleres. En tanke, der begyndte som en flygtig fornemmelse, krystalliserer sig gradvist i skrift. Idet ordene tager form på skærmen, ændres selve tanken. Det, der startede som en vag idé, antager nu struktur, klarhed, måske endda en ny betydning. I dette øjeblik af digital komposition smelter tanke og skrift sammen, og verden opleves gennem et nyt prisme af tekstualitet.
Walter J. Ong, den amerikanske kulturhistoriker og sprogfilosof, udforsker i sit værk “Orality and Literacy” skriftlighedens dybdegående indvirkning på menneskelig kognition og kultur. Ong argumenterer for, at overgangen fra mundtlighed til skriftlighed ikke blot er en ændring i kommunikationsform, men en fundamental omstrukturering af bevidstheden. Han introducerer begrebet “sekundær mundtlighed” for at beskrive den elektroniske tidsalders nye orale kultur, som er betinget af skrift og print. For Ong er skriftlighed ikke blot et eksternt værktøj, men en teknologi der internaliseres og transformerer vores måde at tænke på. Han påpeger, hvordan skriften muliggør mere abstrakt og analytisk tænkning, fremmer individualisme og skaber en ny opfattelse af tid og rum. Ongs analyse udfordrer os til at genoverveje vores forhold til tekst og tale, og til at erkende, hvordan skriftlighed har formet vores verdenssyn på måder, vi ofte tager for givet.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.