Undervisningsmaterialer

Ingenting

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘ingenting’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Ingenting, i sin mest radikale filosofiske forståelse, repræsenterer fraværet af alt værende, en absolut negation af eksistens. Dette begreb udfordrer vores kognitive evner, da det transcenderer enhver form for positiv bestemmelse og manifesterer sig som en grænse for tænkningen selv. Ingenting er ikke blot tomhed eller fravær af noget bestemt, men en fundamental ontologisk kategori, der står i dialektisk forhold til væren. Det er et begreb, der på paradoksal vis både negerer og muliggør eksistens, idet det fungerer som den ultimative kontrast, hvorigennem alt værende får sin betydning og form.

Forestil dig Sofie, en 12-årig pige fra Odense, der en aften ligger i sin seng og stirrer op i loftet. Pludselig slår en tanke ned i hende: “Hvad hvis der slet ingenting var?” Hun lukker øjnene og prøver at forestille sig et totalt fravær af alt – ingen seng, ingen værelse, ingen jord, ingen stjerner, ikke engang mørke eller stilhed. Jo mere hun koncentrerer sig, jo mere forvirret bliver hun. Hver gang hun tror, hun har grebet idéen om ingenting, opdager hun, at hun stadig tænker på noget – selv fraværet af alt synes at være noget. I sin kamp for at begribe ingenting, erfarer Sofie ubevidst sprogets og tankens grænser, og hun konfronteres med eksistensens gådefulde natur.

Jean-Paul Sartre, den franske eksistentialistiske filosof, udforsker begrebet ingenting i sit hovedværk “Væren og Intet”. For Sartre er ingenting ikke blot en abstrakt idé, men en fundamental del af den menneskelige bevidsthed og frihed. Han skriver: “Det er gennem mennesket, at intetheden kommer til verden.” Sartre argumenterer for, at menneskets evne til at forestille sig alternativer til det, der er – altså at negere det givne – er kilden til vores frihed og ansvar. Ingenting bliver således ikke kun en metafysisk gåde, men et centralt aspekt af den menneskelige eksistens, der muliggør vores evne til at transcendere vores situation og skabe mening i en ellers meningsløs verden. Gennem denne forståelse af ingenting inviterer Sartre os til at konfrontere vores fundamentale frihed og det eksistentielle ansvar, der følger med den.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Bunken af betydning

Bunken af betydning

Et scenariedidaktisk rollespil, hvor eleverne står i samme situation, som karaktererne fra Janne Tellers bog Intet.