48 Faciliteringsværktøjer

Værktøjerne og strategiposen til at facilitere en filosofisk dialog, som kan understøtte børn og unges tænkning og dialog.

Den filosofiske praksis er både betinget af mindset og teknik. Teknikkerne er din værktøjskasse til at lykkes som filosofisk praktiker og til at mediere dialogen mellem eleverne.

De udvalgte faciliteringsgreb er inspireret af Peter Worley og Philosophy Foundation, men samler samtidig bredt op på faciliteringsteknikker fra både filosofi med børn-feltet og traditionen fra ‘Det tænkende klasserum’. Her er indlejret 60 års erfaringer med at facilitere dialog i klasselokaler i det meste af verden.

De 48 kort præsenterer de vigtigste:

– Spørgsmålstyper og spørgestrukturer

– Spørgestrategier

– Dialog-mellem-deltagere strategier

– Gør-tænkningen-synlige-strategier inden for ‘filosofi med børn’ og ‘Det tænkende klasserum’.

Afprøv teknikkerne igennem faciliteringen af en gratis filosofisk dialog, fx Dyret under foden, Er det 2.Xs bold eller Forældreappen.