Undervisningsmaterialer

Undren

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘undren’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Undren manifesterer sig som en tilstand af åben nysgerrighed og fascination over verden omkring os. Det er en kognitiv og emotionel respons, der opstår når noget bryder med vores forventninger eller vaner, og inviterer til nærmere udforskning. Undren kan være både stille kontemplativ og intenst engagerende, og den kan udspringe af alt fra hverdagens små detaljer til universets store mysterier.

En eftermiddag sidder Morten på sin altan og drikker kaffe. Han bemærker en edderkop, der er i gang med at spinde et nyt net mellem to planter. Normalt ville han bare have børstet den væk, men i dag finder han sig selv fascineret af processen. Han observerer edderkoppens præcise bevægelser, det symmetriske mønster der langsomt tager form. Tanker begynder at dukke op: Hvordan ved edderkoppen, hvordan den skal bygge nettet? Er den bevidst om sin handling, eller er det ren instinkt? Hvorfor denne særlige form? Morten glemmer sin kaffe, opslugt af dette pludselige glimt ind i en verden, han normalt ignorerer.

Matthew Lipman, grundlæggeren af Philosophy for Children (P4C), identificerede undren som en central drivkraft i børns filosofiske tænkning. Lipman argumenterede for, at børns naturlige tendens til at stille spørgsmål og undre sig over verden omkring dem danner et ideelt udgangspunkt for filosofisk undersøgelse. Han udviklede en pædagogisk metode, der tager udgangspunkt i børns egne spørgsmål og undren, og giver dem værktøjer til at udforske disse på en struktureret måde. Lipman så undren ikke blot som en flygtig tilstand, men som en færdighed der kunne kultiveres og udvikles, og som kunne danne grundlag for dybere kritisk og kreativ tænkning.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Filosofisk læseløb

Filosofisk læseløb

Atle, Brus og Cik udgør en filosofisk treenighed. Atle er en tanke-starter. Brus er en uenigheds-maskine og Cik tilbyder en alternativ vej.
25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.