Undervisningsmaterialer

Perception og sansning

ind dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaerne ‘perception og sansning’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Perception og sansning udgør fundamentet for vores erkendelse af verden, men de er distinkte, omend tæt forbundne, processer. Sansning refererer til den umiddelbare, fysiologiske respons på stimuli fra omverdenen – det rå input fra vores sanseorganer. Perception, derimod, er den kognitive proces, hvorigennem vi fortolker og giver mening til disse sanseinput. Det er gennem perception, at vi organiserer og strukturerer vores sanseoplevelser til en sammenhængende forståelse af virkeligheden. Denne distinktion rejser grundlæggende epistemologiske spørgsmål: I hvilken grad er vores opfattelse af verden en direkte afspejling af virkeligheden, og i hvilken grad er den en konstruktion af vores sind? Forholdet mellem perception og sansning udfordrer således vores forståelse af objektivitet og subjektivitet i erkendelsesprocessen.

I et køkken i Hillerød står Frida på 9 år og hjælper sin mormor med at bage boller. Mormoren rækker hende en lille skål med gær og beder hende lugte til det. Frida rynker på næsen ved den skarpe, gæragtige duft – en ren sanseoplevelse. Men så begynder hun at associere: duften minder hende om bageren nede på hjørnet, om søndag morgen når far bager franskbrød, om den gang dejen til hendes fødselsdagskage hævede over og flød ud over køkkenbordet. Pludselig er den simple lugt blevet til en rig perceptuel oplevelse, vævet sammen af minder, følelser og forventninger. I dette øjeblik oplever Frida, uden at vide det, forskellen mellem den rene sansning af gærens duft og den komplekse perception, der giver duften mening og kontekst.

Den amerikanske filosof Thomas Nagel udfordrer vores forståelse af perception og sansning i sit berømte essay “What Is It Like to Be a Bat?” (1974). Nagel argumenterer for, at selv hvis vi kendte alle de fysiologiske fakta om en flagermus’ ekkolokalisering, ville vi stadig ikke kunne forstå, hvordan det føles for flagermusen at percipere verden på denne måde. Han skriver: “Der er noget, det vil sige at være den organisme – noget det føles som for organismen.” Denne indsigt peger på en fundamental kløft mellem objektiv viden om sansning og den subjektive oplevelse af perception. Nagel udfordrer dermed både reduktionistiske tilgange til bevidsthed og vores antagelser om, at vi fuldt ud kan forstå andre væseners perceptuelle verdener. Hans argument inviterer os til at reflektere over grænserne for vores egen perception og de filosofiske implikationer af forskellige former for sansning og bevidsthed.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Den mystiske stemme

Den mystiske stemme

Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.