Undervisningsmaterialer

Partnerskab

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘partnerskaber’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Eleverne sidder med en skriveopgave, og de bruger en chatbot. Én skriver: “Kan du hjælpe mig med at forstå fagbegrebet X?”. Chatbotten svarer, giver eksempler. Eleven markerer noget af svaret, kommer med modspørgsmål til chatbotten: “Men hvorfor siger du det sådan? Kan der være andre muligheder?” Chatbotten svarer igen. Så går eleven tilbage, omskriver sin tekst. I dette øjeblik er chatbotten ikke bare et værktøj, men en partner i læring. Eleven stiller krav, reflekterer, bruger svaret – ikke bare modtager det.

Christian Dalsgaards artikel Partnerskaber mellem elever og AI: Nye arbejdsmetoder med generativ AI viser, at elever opstiller forskellige roller for AI-værktøjer: hjælpelærer, tutor, redaktør, sparringspartner, studiekammerat og ekspert. Eleverne bruger AI til forberedelse, idéudvikling, revision, feedback og forklaringer. Det spænd, der gør partnerskabet værdifuldt, er balancen: mellem at AI bare laver noget for dem (læringshæmmende) og at eleven aktivt bruger AI som medskaber, kritisk tænker og reflektor (læringsfremmende).

I filosofi med børn kan disse partnerskaber blive et felt for undersøgende dialog. Man kan lave øvelser, hvor eleverne reflekterer over, hvornår AI-hjælp er en støtte, og hvornår den underminerer deres egen tankeproces. Man kan sammen definere gode og dårlige praksisser: fx at bruge AI som tutor til forklaring, men ikke som en der skriver teksten for dem. Man kan invitere til diskussioner: Hvad betyder det for ansvar, hvis AI kommer til at “skrive” for en? Hvad sker med læring, hvis man kun bruger AI til de dele, man ellers synes er svære? Det er her, filosofi bliver konkret: Vi undersøger, hvad vi mener med forståelse, indsigt og ejerskab over egne idéer.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

5 partnerskaber med AI i dansk (plakater)

5 partnerskaber med AI i dansk (plakater)

Vejleder, hjælper, idemager, skaber eller omskriver? Vis eleverne, hvordan man giver chatbots en veldefineret rolle.
No results found.