Undervisningsmaterialer

Kreativ tænkning

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘kreativ tænkning’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Kreativ tænkning er en kognitiv proces, der transcenderer de gængse rammer for problemløsning og ideudvikling. Den indebærer en særegen form for mental aktivitet, hvor individet engagerer sig i en fleksibel og originalt divergerende tankegang. Denne tænkning er karakteriseret ved dens evne til at generere nye, uventede og ofte værdifulde ideer eller løsninger. I sin essens er kreativ tænkning en dialektisk dans mellem det kendte og det ukendte, hvor eksisterende viden og erfaringer rekombineres på hidtil usete måder. Den kreative proces involverer ikke blot en lineær progression, men snarere en dynamisk vekselvirkning mellem divergent og konvergent tænkning, hvor ideer først genereres frit og derefter evalueres og raffineres kritisk.

Forestil dig Mette, en 12-årig pige fra Roskilde, der en regnvåd eftermiddag sidder ved køkkenbordet og kigger ud på de dryppende tagrender. Hun har fået til opgave at designe en opfindelse til sin naturfagstime. Pludselig får hun en idé: Hvad nu hvis man kunne omdanne lyden af regndråber til musik? Hun begynder at skitsere en “regnfoni-maskine” – en anordning, der omsætter regnens rytme til melodier. Mette tænker på, hvordan forskellige tagmaterialer kunne skabe forskellige toner, og hvordan intensiteten af regnen kunne styre tempoet. Hun overvejer endda, om man kunne bruge denne opfindelse til at forudsige vejret ved at “lytte” til regnens mønster. I dette øjeblik er Mette dybt engageret i kreativ tænkning, hvor hun sammenkæder hverdagsobservationer med videnskabelige principper og musikalsk forståelse på en helt ny måde.

Henri Bergson, den franske filosof kendt for sin vitalisme, betragtede kreativ tænkning som et fundamentalt aspekt af livets evolutionære fremdrift. For Bergson var kreativitet ikke blot en mental øvelse, men en manifestation af det, han kaldte ‘élan vital’ – den vitale impuls eller livskraften. I hans værk “Den skabende udvikling” udforsker han, hvordan kreativ tænkning transcenderer de mekanistiske forklaringer på evolution og bevidsthed. Bergson argumenterer for, at ægte kreativitet indebærer en form for intuition, der går ud over intellektets analytiske og kategoriserende tendenser. Han skriver: “At eksistere er at forandre sig, at forandre sig er at modne, at modne er at skabe sig selv endeløst.” For Bergson er kreativ tænkning således ikke blot en kognitiv proces, men en fundamental måde at være i verden på, hvor hvert øjeblik rummer potentialet for genuint ny skabelse.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.