Undervisningsmaterialer
Kedsomhed
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘kedsomhed’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Kedsomhed er en kompleks tilstand af manglende engagement eller interesse. Det er mere end blot fravær af stimulation; det indebærer en følelse af tomhed, meningsløshed eller utilfredshed med det nuværende øjeblik. Kedsomhed kan være både en ubehagelig oplevelse og en potentiel kilde til kreativitet og selvrefleksion. Begrebet rejser spørgsmål om mening, tid og vores forhold til os selv og verden omkring os.
Mikkel ligger på sin seng en lørdag eftermiddag og stirrer op i loftet. Hans smartphone ligger ved siden af ham, men selv den endeløse scroll gennem sociale medier virker uinteressant. Han har spillet alle sine videospil, set alle sine yndlingsserier, og nu føler han sig fanget i et vakuum af intethed. Udenfor skinner solen, men tanken om at gå ud føles anstrengende. Han overvejer at ringe til en ven, men dropper idéen – hvad skulle de lave? I et øjeblik af frustration begynder Mikkel at tælle mønstrene i tapetet. Pludselig opdager han en form, han aldrig har lagt mærke til før. Det får ham til at undre sig over, hvad mere han måske overser i sin hverdag. For et øjeblik glemmer han sin kedsomhed, opslugt af denne nye observation.
Filosoffen Lars Svendsen tilbyder et dybdegående perspektiv på kedsomhed i sit værk “A Philosophy of Boredom”. Svendsen argumenterer for, at kedsomhed er et fundamentalt eksistentielt vilkår i det moderne samfund. Han skelner mellem forskellige typer af kedsomhed, fra den situationelle kedsomhed ved at vente i en kø til den mere gennemgribende eksistentielle kedsomhed. For Svendsen er kedsomhed ikke blot et individuelt problem, men et symptom på bredere kulturelle og filosofiske spørgsmål om mening og værdi. Han ser kedsomhed som potentielt produktiv, en tilstand der kan lede til kreativitet og selvrefleksion. Samtidig advarer han om farerne ved kronisk kedsomhed, der kan føre til apati eller destruktiv adfærd. Svendsens analyse inviterer os til at overveje kedsomhed ikke blot som et problem der skal løses, men som en tilstand der kan give indsigt i vores eksistentielle situation. Hans tanker udfordrer os til at gentænke vores forhold til stimulation og underholdning, og til at overveje værdien af at omfavne kedsomhed som en vej til dybere engagement med livet og os selv.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.