Undervisningsmaterialer

Hjem

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘hjem’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Hjem er et begreb, der rækker ud over den fysiske struktur af et hus eller en lejlighed. Det omfatter følelser af tilhørsforhold, tryghed og identitet. Et hjem kan være et fysisk sted, men også en følelsesmæssig tilstand eller et fællesskab. Begrebet rejser spørgsmål om, hvad der gør et sted til et hjem, og hvordan vores forståelse af hjem påvirker vores opfattelse af os selv og verden omkring os.

Nikolaj sidder i toget på vej hjem fra universitetet. Han kigger ud af vinduet og ser landskabet ændre sig fra by til forstad til land. I hans taske ligger bøger om filosofi og globalisering. Han tænker på, hvordan hans opfattelse af hjem har ændret sig, siden han flyttede hjemmefra. Er hjem stadig det lille værelse i hans forældres hus, eller er det den delte lejlighed i byen? Måske er det mere en følelse end et sted? Han tjekker sin telefon og ser en besked fra en ven fra udlandet. De har aldrig mødt hinanden fysisk, men deler en passion for musik og kan snakke i timevis online. På en måde føles det også som et slags hjem. Toget nærmer sig hans station, og Nikolaj mærker en blanding af forventning og nostalgi. Han ved, at når han træder ind i barndomshjemmet, vil det både føles velkendt og fremmed.

Den franske filosof Jean-Luc Nancy tilbyder et nuanceret perspektiv på begrebet hjem gennem sin undersøgelse af fællesskab og sameksistens. Nancy udfordrer den traditionelle opfattelse af hjem som et lukket, selvtilstrækkeligt rum. I stedet argumenterer han for, at vores væren altid er en “væren-med” andre, og at vores forståelse af hjem derfor er uløseligt forbundet med vores relationer og fællesskaber. For Nancy er hjem ikke et fast punkt eller en stabil identitet, men snarere en kontinuerlig proces af at være-i-verden sammen med andre. Han introducerer begrebet “sam-væren” (être-avec) for at beskrive denne grundlæggende sameksistens. Nancy’s tanker inviterer os til at gentænke hjem ikke som et isoleret tilflugtssted, men som et åbent rum for møder og udvekslinger. Hans filosofi udfordrer os til at overveje, hvordan vores forståelse af hjem påvirker vores forhold til andre og til verden omkring os, og hvordan vi kan kultivere en fornemmelse af tilhørsforhold, der anerkender vores grundlæggende forbundethed.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.