Undervisningsmaterialer
Forudsigelse
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘forudsigelse’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Forudsigelse er menneskets forsøg på at gribe ind i fremtidens tåger. Det er meteorologens vejrkort, økonomenss grafer, og astrologens stjernekort. I hverdagen er det forventningen om en bus’ ankomst, anelsen om en vens humør baseret på et enkelt blik. Forudsigelse balancerer på kanten mellem videnskab og intuition, mellem det beregnelige og det ukendte. Det er på én gang et værktøj til at navigere i verden og et spejl, der afslører vores dybeste håb og frygt.
Klokken ringer, og 7.A myldrer ind i fysiklokalet. Læreren, Hr. Jensen, står ved tavlen med et kridt i hånden og et glimt i øjet. “I dag skal vi lege spåmænd,” annoncerer han. Eleverne udveksler forvirrede blikke. Hr. Jensen tager en terning frem. “Hvem kan forudsige, hvilket tal der kommer?” spørger han. Hænder flyver i vejret. “Seks!” råber Amalie. “To!” insisterer Magnus. Terningen triller hen over katederet. Et øjeblik af spænding, så jubelråb og skuffede suk. Hr. Jensen smiler. “Lad os gøre det igen. Og igen. Og igen.” Time efter time ruller terningen. Langsomt begynder mønstre at dukke op i elevernes notesbøger. Tal bliver til streger bliver til grafer. I deres ivrige diskussioner begynder ord som “sandsynlighed” og “mønster” at dukke op.
Den danske filosof Vincent F. Hendricks udforsker forudsigelsens natur i en verden af big data og kunstig intelligens. Han peger på, hvordan vores evne til at indsamle og analysere enorme mængder data har ændret vores forhold til fremtiden. I Hendricks’ optik er forudsigelse ikke længere blot et spørgsmål om at ekstrapolere fra fortiden, men om at navigere i et komplekst netværk af sammenhænge og mønstre. Han advarer dog mod faren ved at forveksle korrelation med kausalitet og påpeger, hvordan selv de mest sofistikerede algoritmer kan forstærke eksisterende fordomme og skævheder. Hendricks inviterer os til at betragte forudsigelse ikke som en simpel lineær proces, men som et dynamisk samspil mellem data, modeller og menneskelig fortolkning. I denne forståelse bliver forudsigelse ikke blot et værktøj til at forudse fremtiden, men en linse gennem hvilken vi kan undersøge vores egen rolle i at forme den.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.