Undervisningsmaterialer

Autentisk/inautentisk

Find dit næste undervisningsmateriale til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘autentisk/inautentisk’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Autentisk og inautentisk er centrale begreber i eksistentialistisk filosofi, der beskriver tilstande af selvforståelse og selvudtryk. At være autentisk betyder at leve i overensstemmelse med sine egne overbevisninger og værdier, mens at være inautentisk indebærer at leve på en måde, der er påvirket af ydre kræfter, normer eller forventninger, som ikke nødvendigvis afspejler ens sande selv.

Forestil dig en kunstner, der skaber værker, der udtrykker hans personlige vision og følelser (autentisk), i modsætning til en, der skaber kunst baseret på markedstrends eller populær efterspørgsel (inautentisk). Den autentiske kunstner er tro mod sig selv og sin vision, mens den inautentiske kunstner undertrykker eller ignorerer sine egne overbevisninger til fordel for eksterne faktorer.

Jean-Paul Sartre, en ledende figur inden for eksistentialisme, beskæftigede sig indgående med disse begreber. For Sartre er autenticitet en grundlæggende del af menneskelig eksistens, hvilket betyder at anerkende sin frihed til at vælge og at tage ansvar for disse valg, selv i mødet med absurditeten i tilværelsen. At leve autentisk kræver, ifølge Sartre, en ærlig erkendelse af ens eksistens og en modig konfrontation med valg og deres konsekvenser, fri for selvbedrag eller flugt i ‘ond tro’. Sartres fokus på autenticitet har haft en dyb indflydelse på moderne tænkning om selvforståelse og personlig integritet.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Den mystiske stemme

Den mystiske stemme

Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.