Undervisningsmaterialer

Tillid og mistillid

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ’tillid og mistillid’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Tillid og mistillid, i konteksten af K.E. Løgstrups filosofi, er dybt forbundet med hans begreber om suveræne livsytringer og negative livsytringer. Disse koncepter er centrale for at forstå Løgstrups syn på, hvordan mennesker naturligt interagerer og påvirker hinanden i dagligdagen.

Suveræne livsytringer refererer til de umiddelbare, spontane udtryk for omsorg og tillid, som mennesker naturligt viser over for hinanden. Når vi udtrykker ægte tillid til en anden person, anser Løgstrup dette for en suveræn livsytring – en ærlig og umiddelbar handling, der fremmer åbenhed, forståelse og fællesskab. Denne tillid er ikke baseret på en rationel vurdering af den andens troværdighed, men snarere en grundlæggende del af vores menneskelige natur og relationer.

På den anden side betegner negative livsytringer de handlinger eller holdninger, der skader, undergraver eller ødelægger de relationer, som suveræne livsytringer søger at opbygge. Mistillid kan ses som en negativ livsytring, da den kan skabe afstand og mistro mellem mennesker og dermed skade de naturlige, tillidsfulde relationer. Ifølge Løgstrup er disse negative livsytringer ofte et resultat af menneskets forsøg på at beskytte sig selv mod sårbarhed, men de fører til isolation og en forringelse af det fælles liv.

Løgstrups filosofi fremhæver vigtigheden af at nære og værdsætte de suveræne livsytringer, som tillid, for at opretholde sunde og meningsfulde menneskelige relationer. Han opfordrer til en erkendelse af, hvor afgørende disse umiddelbare, positive handlinger er for vores samfund og personlige relationer, og til at undgå de negative livsytringer, der kan føre til mistillid og fremmedgørelse.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Kan man tæmme en ræv?

Kan man tæmme en ræv?

Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
Nissen

Nissen

Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?