Undervisningsmaterialer

Multimodalitet

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘multimodalitet’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Multimodalitet er virkelighedens symfoni, en sammensmeltning af sanseindtryk og udtryksformer. Det er den komplekse væv af lyd, billede, tekst og bevægelse, der omgiver os i hver vågen stund. I multimodalitetens rum danser ord med farver, lyde fletter sig ind i former, og mening opstår i krydsfeltet mellem forskellige kommunikative kanaler. Det er en konstant invitation til at opleve verden gennem mange linser samtidigt.

En teenager sidder fordybet i sin smartphone. Fingre glider over skærmen, øjne flakker mellem tekst, emojis og videoklip. Ørerne fyldes af en pulserende rytme fra høretelefonerne, mens kroppen ubevidst bevæger sig i takt. Et øjeblik pause – en notifikation dukker op, ledsaget af en diskret vibration. I dette nu er teenageren ikke blot en passiv modtager, men en aktiv navigator i et hav af multimodale indtryk. Hvert medie, hver kanal bidrager til en helhedsoplevelse, der er større end summen af dens dele. Det er en dans mellem forskellige udtryksformer, hvor mening skabes i samspillet mellem det sete, det hørte, det læste og det følte.

Den danske semiotiker Gunther Kress har været banebrydende i udforskningen af multimodalitet som et centralt aspekt af moderne kommunikation. Kress argumenterer for, at mening altid skabes gennem multiple semiotiske ressourcer eller “modes”. For ham er tekst, billede, lyd, gestus og layout ikke isolerede elementer, men integrerede dele af et samlet kommunikativt landskab. Kress udfordrer den traditionelle prioritering af skriftsprog og argumenterer for, at alle modes har potentiale for meningsskabelse. Han introducerer begrebet “modal affordance” – idéen om, at hver mode har særlige muligheder og begrænsninger for, hvad den kan udtrykke. I Kress’ optik er multimodalitet ikke blot en beskrivelse af kommunikative praksisser, men en fundamental egenskab ved al menneskelig interaktion og meningsskabelse. Denne forståelse inviterer os til at se ud over de traditionelle grænser mellem forskellige udtryksformer og i stedet fokusere på, hvordan de forskellige modes samarbejder om at skabe komplekse betydninger. Det udfordrer os til at udvikle en mere nuanceret “multimodal literacy”, en evne til ikke blot at afkode, men aktivt at engagere os i og skabe mening på tværs af forskellige semiotiske systemer.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.