Undervisningsmaterialer

Legeidentitet

Find dit næste filosofiske undervisningsmaterialer, som inkluderer temaet “Legeidentitet”.

Legeidentitet er et begreb, der dykker ned i betydningen og påvirkningen af leg i dannelsen af individets identitet. Det handler om, hvordan personlige karaktertræk, præferencer og selvopfattelse udvikles og udtrykkes gennem leg og legeaktiviteter. Leg er ikke kun en væsentlig del af børns udvikling, men fortsætter med at spille en rolle i voksenlivet, hvilket afspejler og påvirker, hvordan en person ser sig selv og interagerer med verden.

Forestil dig et barn, der leger rollespil, hvor de prøver forskellige karakterer og scenarier. Denne form for leg er ikke blot underholdning; den er en udforskning og udtryk for forskellige aspekter af barnets personlighed, ønsker og frygt. I voksenlivet kan en persons legeidentitet komme til udtryk gennem hobbies, sport eller kreative aktiviteter, som alle afspejler og former deres selvforståelse og interaktioner med andre.

Den hollandske historiker og kulturteoretiker Johan Huizinga introducerede begrebet “Homo Ludens” eller “Den legende menneske”, som ser leg som en fundamental og afgørende del af kulturel udvikling og menneskelig adfærd. Huizingas perspektiv understreger, at leg er mere end bare børneaktivitet; det er en integreret del af, hvordan vi som mennesker forstår, udtrykker og udvikler os selv.

De filosofiske materialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Rutsjebanen

Rutsjebanen

Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen - for ligesom med livet, er der et ...