Undervisningsmaterialer

Kritisk tænkning

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘kritisk tænkning’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Kritisk tænkning er en sofistikeret kognitiv proces, der transcenderer simpel analyse og evaluering. Den indebærer en aktiv, disciplineret og selvregulerende tilgang til at undersøge, fortolke og vurdere information og argumenter. I sin kerne handler kritisk tænkning om at suspendere forudfattede meninger, udfordre antagelser og søge efter underliggende præmisser og implikationer. Det er en metakognitiv færdighed, der kræver bevidsthed om ens egen tænkning og evnen til at reflektere over andres ræsonnementer. Kritisk tænkning opererer i spændingsfeltet mellem skepticisme og åbenhed, hvor den stræber efter at balancere mellem grundig undersøgelse og villighed til at revidere synspunkter i lyset af overbevisende evidens.

Forestil dig Søren, en 15-årig dreng fra Aarhus, der sidder i familiens stue og scroller gennem sin sociale medie-feed. Han støder på en opsigtsvækkende nyhedsoverskrift: “Forskere hævder, at chokolade kan kurere forkølelse!” Sørens umiddelbare reaktion er begejstring, men så begynder han at stille spørgsmål. Hvem er disse forskere? Hvor stort var studiet? Var der en kontrolgruppe? Han klikker på artiklen og opdager, at studiet var sponsoreret af en stor chokoladeproducent. Søren overvejer nu, hvordan dette kan have påvirket resultaterne. Han sammenligner information fra flere kilder og opdager modstridende påstande. I denne proces engagerer Søren sig aktivt i kritisk tænkning, hvor han vurderer kilders troværdighed, identificerer potentielle bias og søger efter mere omfattende evidens, før han drager en konklusion.

Immanuel Kant, den indflydelsesrige tyske filosof, betragtede kritisk tænkning som selve kernen i oplysningstidens projekt. I sit berømte essay “Besvarelse af spørgsmålet: Hvad er oplysning?” fremhæver Kant vigtigheden af at bruge sin egen forstand uden andres ledelse. For Kant var kritisk tænkning ikke blot en akademisk øvelse, men en moralsk forpligtelse og en vej til personlig og samfundsmæssig frigørelse. Han argumenterede for, at sand oplysning kræver mod til at udfordre etablerede autoriteter og traditioner. Kants berømte opfordring lyder: “Sapere aude!” – “Hav mod til at bruge din egen forstand!” For Kant er kritisk tænkning således ikke kun en metode til at evaluere påstande, men en fundamental måde at engagere sig i verden på, hvor individet tager ansvar for sin egen tænkning og handlinger.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofiske fællesskab.