Undervisningsmaterialer

Information

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘information’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Information er vores tids æter, en usynlig substans der gennemtrænger alt. Det er bits og bytes der svirrer gennem luften, pixels der blinker på skærme, tanker der formes og deles i et øjeblik. Information er både abstrakt og konkret, både potentiale og aktualisering. Det er råstoffet for vores forståelse af verden og os selv, en evig strøm af data der både afslører og tilslører virkelighedens natur.

En teenager sidder i sin seng, omgivet af blåt lys fra sin smartphone. Fingrene glider over skærmen, øjnene flakker fra billede til tekst til video. Hvert swipe åbner nye verdener af information – en vens frokost, en fjern krigs rædsler, en kendis’ nye kæreste, klimaforandringernes seneste ofre. Alt blander sig i en uendelig strøm. Information bliver ikke længere søgt, men vasker ind over bevidstheden som en tidevandsbølge. I dette øjeblik er grænsen mellem selv og information udvisket, identitet og data smelter sammen i en digital symbiose.

Den italienske filosof Luciano Floridi taler om “inforsfæren” – en ontologisk sfære lige så fundamental som biosfæren. I Floridis tænkning er information ikke blot data vi behandler, men selve stoffet vores virkelighed er gjort af. Han argumenterer for, at vi er gået ind i en ny epoke, hvor skellet mellem online og offline, mellem det digitale og det fysiske, er brudt sammen. Vi er, ifølge Floridi, blevet “inforgs” – informationelle organismer der lever, interagerer og udvikler sig i inforsfæren. Denne opfattelse udfordrer vores traditionelle forståelse af identitet, etik og eksistens. I inforsfæren er vi ikke længere isolerede individer, men knudepunkter i et vast netværk af information. Vores handlinger, tanker og selv vores væren bliver til informationsprocesser. Floridi inviterer os til at gentænke vores plads i universet, ikke som adskilte fra naturen eller teknologien, men som integrerede dele af en altomfattende informationsøkologi.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.