Undervisningsmaterialer

Fremtid

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘Fremtid’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Fremtid betegner den endnu ikke realiserede tid, der ligger foran os. Dette begreb rummer både potentialitet og ubestemthed, idet det peger mod en horisont af muligheder, der endnu ikke er aktualiseret. Fremtiden udfordrer vores forståelse af tid, kausalitet og fri vilje, idet den rejser spørgsmål om, hvorvidt fremtiden er forudbestemt eller åben, og i hvilken grad vores nutidige handlinger kan forme den. I sin kerne inviterer begrebet fremtid os til at reflektere over forholdet mellem det aktuelle og det potentielle, mellem determinisme og kontingens.

På et skrivebord ligger en kalender åben på næste måneds side. Blyantsstreger markerer aftaler, fødselsdage, deadlines. En hånd bevæger sig ind i billedet og tilføjer forsigtigt en ny notits. Det er en simpel handling, men den rummer hele fremtidens kompleksitet. Hvert mærke på papiret er et løfte, en forventning, måske endda en frygt. Kalenderen bliver et konkret, hverdagsligt symbol på vores forsøg på at gribe og kontrollere den tid, der endnu ikke er kommet.

Heidegger udforsker i sin filosofi fremtiden som en grundlæggende dimension af den menneskelige eksistens. For ham er mennesket karakteriseret ved sin “væren-hen-imod-døden”, en konstant projektion ind i fremtiden. Heidegger ser ikke fremtiden som en simpel tidslinje, men som en eksistentiel struktur, der former vores forståelse af nutiden og fortiden. Han argumenterer for, at vores forhold til fremtiden er afgørende for vores autenticitet og vores evne til at leve meningsfuldt. Gennem sin analyse inviterer Heidegger os til at reflektere over, hvordan vores forståelse af fremtiden påvirker vores valg og vores måde at være i verden på.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Nyheden fra fremtiden

Nyheden fra fremtiden

Der er tikket en nyhed ind fra fremtiden. Eleverne står nu med en særlig viden om en fremtidig hændelse. Men hvad burde de gøre og kan de gøre noget?