Undervisningsmaterialer

Formidling

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘formidling’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Formidling er en bro mellem verdener, en dans mellem afsender og modtager. Det er kunsten at gøre det komplekse tilgængeligt, det abstrakte håndgribeligt. I klasseværelset manifesterer formidling sig i lærerens gestik, i tavlens kridtstreger, i elevernes ivrige forklaringer til hinanden. Det er en konstant bevægelse mellem det kendte og det ukendte, en evig forhandling om mening og forståelse.

Læreren Lars står foran klassen, armene i bevægelse, stemmen levende. Han taler om fotosyntese, men hans ord maler billeder af solstråler der danser mellem blade, af små grønne fabrikker der omdanner lys til liv. Eleverne lytter, nogle med rynkede bryn, andre med øjne der lyser af genkendelse. I hjørnet sidder Mia og tegner. Hendes blyant fører solen, blade og pile sammen i en tegning, der gengiver Lars’ ord i streger og former. Formidling sker ikke blot fra lærer til elev, men i rummet mellem dem, i den fælles skabelse af forståelse.

Den norske filosof Hans Skjervheim betragter formidling gennem dialektikkens linse. I hans tænkning er formidling ikke en simpel overførsel af viden, men en kompleks interaktion mellem subjekter. Skjervheim udfordrer ideen om den neutrale formidler og fremhæver i stedet det uundgåeligt engagerede aspekt af al kommunikation. For ham er formidling en form for deltagelse, hvor både formidler og modtager bringer deres forforståelser og perspektiver ind i mødet. Dette syn på formidling åbner for en dybere forståelse af læringsrummet som et sted for gensidig påvirkning og transformation, hvor viden ikke blot overføres, men skabes i fællesskab.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.