Undervisningsmaterialer
Feedback
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Feedback svæver i luften mellem det sagte og det usagte, det intenderede og det fortolkede. Det er øjenkontakten under en præsentation, den røde streg i margenen, det anerkendende nik fra en kollega. I klasseværelset danser feedback mellem skriftlige kommentarer og spontane udbrud, mellem målrettede evalueringer og tilfældige bemærkninger. Det former sig som et spejl, hvor eleven ikke blot ser sit arbejde, men også et glimt af sig selv, set gennem andres øjne.
Ida sidder bøjet over sin dansk stil. Lærerens håndskrevne kommentarer flyder som en stille strøm langs siderne. “Godt argument her,” står der et sted. Længere nede: “Kan du uddybe dette?” Ida mærker en svag kriblende fornemmelse i maven. Er det stolthed? Eller måske en snert af irritation over det, der endnu ikke er godt nok? Hun lader fingeren glide over papiret, dvæler ved ordene. I dette øjeblik er feedback ikke blot information, men en invitation. En invitation til at dykke dybere, til at se sit eget arbejde med friske øjne, til at genskabe sig selv gennem sproget.
Den danske filosof og pædagog Knud Illeris udforsker feedback som en integreret del af læring og identitetsdannelse. I hans tænkning er feedback ikke blot en udveksling af information, men en kompleks social proces, der berører kernen af vores selvforståelse. Illeris ser læring som en tredimensionel proces, der omfatter indhold, drivkraft og samspil. I denne model bliver feedback til mere end blot en vurdering af præstation; det bliver et mødested, hvor den lærendes indre motivation kolliderer med omverdenens forventninger og reaktioner. Gennem denne linse fremstår feedback som et transformativt rum, hvor elever ikke blot tilegner sig viden, men aktivt forhandler deres plads i verden. Det er et rum fyldt med spænding mellem tilpasning og modstand, mellem ønsket om anerkendelse og trangen til autonomi.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.