Undervisningsmaterialer
Copilot
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘Copilot’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Copilot repræsenterer en banebrydende udvikling inden for kunstig intelligens og softwareintegration, der markerer et signifikant skridt mod mere intelligente og kontekstbevidste digitale assistenter. Denne teknologi, udviklet af Microsoft, er en avanceret AI-drevet assistent integreret på tværs af Microsofts produktsuite, herunder Office-applikationer, Windows-operativsystemet og udviklingsværktøjer. Copilot bygger på store sprogmodeller og maskinlæringsalgoritmer, der er trænet på enorme mængder data, hvilket muliggør naturlig sprogforståelse og -generering. Den er designet til at assistere brugere med en bred vifte af opgaver, fra tekstforfatning og dataanalyse til programmering og problemløsning, alt sammen i realtid og kontekstafhængigt af brugerens aktuelle arbejde.
I en dansk gymnasieklasse introducerer IT-læreren Peter eleverne for Copilot i Microsoft Word. Han demonstrerer, hvordan Copilot kan hjælpe med at generere ideer, omformulere sætninger og endda skrive hele afsnit baseret på simple prompts. Eleverne eksperimenterer med teknologien og opdager hurtigt dens potentiale for at effektivisere deres skriveprocesser. Maja bruger Copilot til at generere et udkast til sin litteraturanalyse, mens Andreas anvender det til at få hjælp med formatering og citater. Samtidig opstår der en diskussion i klassen om, hvorvidt brug af sådan teknologi kan betragtes som snyd, og hvordan det påvirker udviklingen af deres egne skrivefærdigheder. Denne praktiske erfaring med Copilot åbner for en nuanceret debat om forholdet mellem menneskelig kreativitet og AI-assisteret produktion.
Den amerikanske teknologiforsker og forfatter Nicholas Carr har bidraget med kritiske perspektiver på implementeringen af AI-teknologier som Copilot i vores daglige arbejde og liv. I sine skrifter argumenterer Carr for, at mens sådanne teknologier kan øge produktiviteten, risikerer de også at underminere vores kognitive færdigheder og kreative processer. Han påpeger, at jo mere vi stoler på AI til at udføre opgaver, jo mindre øver vi vores egne evner, hvilket potentielt kan føre til en form for “kognitiv dovenskab”. Carr advarer om, at overafhængighed af teknologier som Copilot kan resultere i en gradvis erosion af dybdegående tænkning og problemløsningsevner. Samtidig anerkender han potentialet for, at disse værktøjer kan frigøre mennesker til at fokusere på mere komplekse og kreative aspekter af deres arbejde. Carrs perspektiv inviterer os til at overveje, hvordan vi kan integrere AI-assistenter som Copilot på en måde, der komplementerer og udvider vores menneskelige evner frem for at erstatte dem, og hvordan vi kan opretholde en balance mellem teknologisk effektivitet og menneskelig kreativitet og kritisk tænkning.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.