Undervisningsmaterialer

AI

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘AI (kunstig intelligens)’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

AI eller kunstig intelligens i filosofi omhandler de etiske, eksistentielle og kognitive spørgsmål, der opstår i forbindelse med udviklingen af intelligente maskiner. Dette spænder fra diskussioner om maskiners evne til at tænke og føle til deres potentielle indvirkning på menneskeheden.

Forestil dig en avanceret robot, der kan udføre komplekse opgaver og træffe beslutninger baseret på indlærte data. Denne robot er en metafor for kunstig intelligens – en skabning af menneskehånd, der efterligner eller endda overgår visse menneskelige kognitive evner. Dette rejser spørgsmålet: hvad betyder det at være intelligent, og hvad adskiller menneskelig intelligens fra kunstig intelligens?

Filosoffen John Searle præsenterede ‘Chinese Room’-argumentet for at udforske denne problematik. Han forestillede sig et scenario, hvor en person, der ikke forstår kinesisk, sidder i et rum og bruger et sæt instruktioner til at manipulere kinesiske symboler. Udefra kan det virke som om personen forstår kinesisk, men Searle hævder, at dette ikke er sand forståelse, men blot symbolmanipulation. Dette argument bruges til at kritisere ideen om, at computere – uanset hvor avancerede de er – kan have ægte forståelse eller bevidsthed, hvilket er central i filosofiske debatter om kunstig intelligens.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.