Prompting i skriftlig dansk – skab nye tekster

Plakaten kan bruges til idegenerering, inspiration og modellering af prompts, som åbner for skriftlighedens byggeklodser.

Plakaten er designet som et prompting framework til tekstbaseret prompting. Eleverne får et felt+relation+måde-framework samt vejledning i at bruge promptingkategorierne til at skabe nye tekster.

Plakaten kan bruges som en ressource i danskundervisningen, når i eksperimenterer med skiftlige genrer og fremstillingsformer. I kan bruge plakaten til at inspirere, modellere og lege med sproget fra sætning til genreniveau.

 

Kan både hentes som PNG-fil (billede) og PDF.

Plakaten kan printes helt op til A1-størrelse. Plakaten skal som minimum printes i A3 for at kunne fungere som et ophæng eleverne kan læse.

 

Vil du gerne lave din egen version af plakaten? 

(1) Følg linket og boltre dig i Canva

(2) Opret en kopi af plakaten i dokumentet

(3) Tilpas den nye kopi til dit formål

(4) Download den nye plakat som PNG eller PDF-fil

Lad gerne din plakat forblive en del af Canva-dokumentet, så andre kan få glæde af den! Også selvom du kun har lavet ændringer til eksisterende plakater.

 

Plakaten er udviklet ud fra en systemisk funktionel beskrivelse af det dansk sprog, sådan som den er beskrevet i bogen Teksten i grammatikken. Kapitel 10 har dannet grundlag for plakaten.

Prompting frameworket er udviklet sammen med Dorte Haraldsted fra KP. Plakaten har derfor en tvilling, som du kan hente i SkoleGPTS ressourcesamling.