Undervisningsmaterialer

Synligt/usynligt

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaerne ‘synligt’ og ‘usynligt’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Begrebsparret synligt/usynligt udgør en fundamental dikotomi i vores forståelse af virkeligheden. Det synlige repræsenterer det umiddelbart perciperbare, det håndgribelige og åbenbare, mens det usynlige omfatter det skjulte, det abstrakte og det potentielle. Denne dualitet transcenderer dog den simple visuelle perception og strækker sig ind i domæner af erkendelse, ontologi og epistemologi. Det synlige og det usynlige er ikke blot modsætninger, men komplementære aspekter af virkeligheden, der konstant interagerer og definerer hinanden. Deres samspil rejser grundlæggende spørgsmål om virkelighedens natur, om grænsen mellem det kendte og det ukendte, og om vores evne til at erkende og forstå verden omkring os.

Betragt en almindelig morgen i et dansk parcelhuskvarter. En mand går ud for at hente sin avis, hilser på sin nabo, der er i gang med at klippe hæk. Det synlige i denne scene er åbenlyst: husene, hækkene, aviserne. Men bag denne hverdagslige facade gemmer sig et væld af usynlige elementer: naboernes tanker og følelser, de sociale konventioner der styrer deres interaktion, de elektromagnetiske bølger der bærer wi-fi-signaler gennem luften. Selv i denne simple hverdagsscene er det synlige og det usynlige uløseligt forbundet, og vores forståelse af situationen afhænger af vores evne til at navigere mellem disse to domæner.

Maurice Merleau-Ponty, en prominent figur inden for fænomenologien, tilbyder en dybtgående analyse af forholdet mellem det synlige og det usynlige. I sit værk “Le Visible et l’Invisible” argumenterer Merleau-Ponty for, at det synlige og det usynlige ikke er absolutte modsætninger, men snarere gensidigt afhængige aspekter af vores væren-i-verden. Han introducerer begrebet “kød” (chair) som en ontologisk kategori, der overskrider den traditionelle adskillelse mellem subjekt og objekt, mellem det sansende og det sansede. For Merleau-Ponty er det synlige gennemtrængt af det usynlige, og omvendt. Vores perception, hævder han, er ikke blot en passiv modtagelse af sanseindtryk, men en aktiv deltagelse i verdens udfoldelse, hvor det synlige altid peger mod horisonter af det usynlige. Denne indsigt udfordrer os til at genoverveje vores forhold til virkeligheden og vores plads i den, idet den fremhæver den fundamentale sammenvævethed af alt eksisterende.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Det gør ondt

Det gør ondt

Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.