
Undervisningsmaterialer
Straf/disciplinering
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Straf/disciplinering’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
En elev får frataget sin mobil i en uge, fordi den blev brugt i timen. Ikke fordi eleven forstyrrede voldsomt, men fordi telefonens tilstedeværelse bryder med en uskreven regel om opmærksomhed og koncentration. For eleven føles det som en hård straf, mens skolen ser det som en naturlig disciplinering. Den lille hverdagshændelse afslører, hvordan nutidens sanktioner ofte ikke er spektakulære, men griber ind i unges digitale liv, der, hvor de oplever deres identitet og sociale tilknytning som mest intens.
Straf i moderne pædagogiske sammenhænge handler sjældent om fysisk afstraffelse, men om regulering af adgang, tid og privilegier. Det kan være fratagelse af skærmtid, begrænsning af deltagelse i gruppearbejde eller midlertidig udelukkelse fra sociale aktiviteter. Disse former for disciplinering fremstår ofte neutrale og pædagogiske, men de former stadig elevernes adfærd gennem subtile magtformer. Straffen virker, fordi den rammer elevens position i fællesskabet og dermed skaber refleksion: Hvem er jeg i denne gruppe, hvis jeg mister min adgang til at deltage fuldt ud?
Michel Foucault beskrev i Overvågning og straf netop, hvordan magt i moderne institutioner bliver usynlig og internaliseret. Hans analyse af disciplinerende teknologier – tidsplaner, overvågning, små reguleringer – viser, hvordan straf ikke længere behøver at være dramatisk for at være effektiv. Panoptikon fungerer som metafor for en magt, hvor individet selv tager kontrol, fordi det aldrig kan vide, om det bliver observeret. Overført til skolen betyder det, at eleverne lærer at disciplinere sig selv, ikke fordi de frygter rå sanktioner, men fordi de ønsker at bevare adgang til fællesskabet, teknologien og deres sociale identitet. Foucaults perspektiv udfordrer os til at spørge: når vi bruger sanktioner som fratagelse af digitale privilegier, skaber vi da selvstændige, kritiske individer eller borgere, der tilpasser sig, fordi de frygter udelukkelse?
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.
