
Undervisningsmaterialer
Sokratisk uvidenhed
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Sokratisk uvidenhed’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
En gymnasieklasse taler om, hvor vigtigt det er at være ærlig i sine relationer. En elev siger, at hun altid vil sige sandheden til sine venner, også når det gør ondt. Men da hun bliver spurgt, om hun ville fortælle en ven, at hun havde hørt en sårende rygte om ham, bliver hun i tvivl. På den ene side er det ærligt at sige det, på den anden side kan sandheden måske ødelægge mere end den gavner. De andre i klassen begynder at blande sig, og pludselig står gruppen i en situation, hvor den klare værdi, de alle var enige om, føles tvetydig.
Det er her, sokratisk uvidenhed opstår. Ikke fordi eleverne er ligeglade med ærlighed, men fordi de opdager, at det, de tog for givet, ikke kan fastholdes uden videre. Når ærlighed kolliderer med hensyn til venskab, omsorg eller tillid, bliver den ikke mindre vigtig, men mere kompleks. At indrømme, at man ikke længere er sikker på, hvad ærlighed kræver, er ikke et nederlag, men en åbning. Den sokratiske metode bruger netop disse øjeblikke til at vise, at sand filosofi ikke er at have svar på plads, men at turde stå i spørgsmålene.
Hos Sokrates selv finder vi denne bevægelse i mange af Platons dialoger. Når en samtalepartner hævdede at kende en dyd, som fx retfærdighed, tapperhed eller mådehold, satte Sokrates ham til at definere den. Men gennem spørgsmål afslørede han uundgåelige sprækker: definitionen fungerede i én situation, men brød sammen i en anden. Han gav ikke færdige svar, men efterlod sine tilhørere i erkendt uvidenhed. I dag kan vi se parallellen i klassens diskussion om ærlighed: det er først, når den viser sig at være modsætningsfyldt og svær, at man begynder at forstå, hvad der står på spil. Sokratisk uvidenhed er derfor ikke tomhed, men en begyndelse til dybere refleksion, hvor man opdager, at det vigtigste ikke er at kende definitioner, men at fortsætte med at undersøge.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.
