Undervisningsmaterialer

Robot

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘robot’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

En robot er en mekanisk eller virtuel konstruktion, designet til at udføre opgaver autonomt eller semi-autonomt. Dette begreb rummer en kompleks dualitet: På den ene side repræsenterer robotten en materialisering af menneskets stræben efter at skabe kunstig intelligens og automatisere arbejdsprocesser. På den anden side udfordrer robottens eksistens vores forståelse af bevidsthed, fri vilje og det særegent menneskelige. I sin essens fungerer robotten som et spejl, der reflekterer vores egne forestillinger om intelligens, arbejde og væren, og tvinger os til at genoverveje grænserne mellem det organiske og det syntetiske, det bevidste og det programmerede.

I en dansk provinsby sidder Anders, en midaldrende mand, i sit køkken og betragter sin nye robotstøvsuger med en blanding af fascination og mild bekymring. Maskinen summer lavmælt, mens den metodisk navigerer rundt om bordbenene. Anders tager en slurk af sin kaffe og funderer over, hvordan denne lille, runde dims på få år er blevet en selvfølgelig del af hans hverdag. Han husker, hvordan hans bedstemor engang brugte en hel lørdag på at støvsuge og skrubbe gulve. Nu klares det samme arbejde, mens han læser avisen. Anders mærker et stik af nostalgi, men også en snert af stolthed over fremskridtet. Idet robotten støder ind i hans fod, bøjer han sig instinktivt ned for at hjælpe den på ret kurs igen, og han undrer sig over sin egen impuls til at ‘hjælpe’ en maskine.

Isaac Asimov, science fiction-forfatteren og biokemikeren, har gennem sit forfatterskab udforsket de etiske implikationer af robotter i samfundet. Hans berømte “Three Laws of Robotics” har dannet grundlag for omfattende diskussioner om kunstig intelligens og moral. Asimov forestillede sig en verden, hvor robotter var integreret i det menneskelige samfund, men underlagt strenge etiske retningslinjer. Han argumenterede for, at i takt med robotters stigende autonomi og intelligens ville spørgsmål om deres rettigheder, ansvar og plads i samfundet blive stadig mere presserende. Asimov pegede på, at vores forhold til robotter ultimativt ville tvinge os til at genoverveje, hvad det vil sige at være menneske, og hvordan vi definerer bevidsthed og intelligens.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.