Undervisningsmaterialer

Metafysik

ind dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Metafysik’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

En pige i 6. klasse sidder med en veninde og bladrer i et gammelt fotoalbum. Hun peger på et billede og spørger: “Det er jo mig… men er det stadig mig, når jeg slet ikke ser sådan ud mere?” Veninden griner og siger: “Selvfølgelig, hvem skulle det ellers være?” Men spørgsmålet hænger i luften, for hvad betyder det egentlig, at noget – eller nogen – er den samme over tid? Hvis alt forandrer sig, fra kroppen til stemmen og tankerne, hvad er det så, der bliver ved med at være “jeg”?

Metafysik handler om netop sådanne grundspørgsmål: hvad det vil sige at eksistere, at være den samme, at tid og forandring alligevel tillader en form for identitet. Hvor naturvidenskaben kan forklare, hvordan celler udskiftes, og kroppen vokser, spørger metafysikken: hvad gør det muligt at sige, at et menneske stadig er den samme person, selv når alt konkret forandres? Naturvidenskaben giver empiriske beskrivelser af processer; metafysikken spørger til de vilkår, der gør det meningsfuldt at tale om en “identitet” bag forandringen.

Aristoteles beskrev metafysikken som “første filosofi”, fordi den søger efter det, der gør alt andet forståeligt. Han skelnede mellem det foranderlige – som kroppen og dens tilstande – og det uforanderlige, de grundprincipper der gør væren mulig. I spørgsmålet “er jeg stadig den samme som barnet på billedet?” åbner præcis denne skelnen sig. For Aristoteles er det ikke blot et praktisk spørgsmål om udseende, men et dybere spørgsmål om, hvad det vil sige at være et menneske. I moderne filosofi genfindes dette i diskussioner om personlig identitet, hvor man spørger: er det hukommelse, krop eller sjæl, der gør os til de samme? Sådan bliver et simpelt fotoalbum til en dør ind i metafysikkens kerne.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Filosofisk scenariedidaktik – Udlev billedbogens metafysik

Filosofisk scenariedidaktik – Udlev billedbogens metafysik

Værktøjskassen understøtter dig i udvælgelsen, analysen og aktivitetsskabelsen omkring billedbøger med STORT filosofisk potentiale.
No results found.