Undervisningsmaterialer

Lovligt/ulovligt

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaerne ‘Lovligt og ulovligt’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Lovligt og ulovligt konstituerer en fundamental dikotomi i retssystemet og samfundsordenen. Denne binære opdeling afgrænser handlinger og adfærd inden for eller uden for lovens rammer. Dog transcenderer begrebsparret sin juridiske definition og berører dybere filosofiske spørgsmål om moral, legitimitet og social kontrakt. Lovlighed implicerer ikke nødvendigvis etisk korrekthed, ligesom ulovlighed ikke altid er synonym med umoralsk adfærd. Denne spænding mellem lov og etik understreger relativiteten af juridiske konstruktioner og deres historiske betingethed. Begrebsparret fungerer som prisme for at undersøge magtrelationer, social kontrol og individets forhold til staten.

En gruppe unge sidder på en bænk i en park efter solnedgang. Én tænder en joint, en anden åbner en øl. To cyklister passerer forbi; den ene har lys på cyklen, den anden ikke. En hjemløs lægger sig til at sove på en bænk i nærheden. I parkens halvmørke udspiller sig et tableau af handlinger, der krydser og udfordrer grænsen mellem det lovlige og ulovlige.

H.L.A. Hart, den britiske retsfilosof, dekonstruerer i “The Concept of Law” forholdet mellem lov og moral. Hart afviser den simple identifikation af lov med befaling og introducerer ideen om “rule of recognition” som grundlag for et retssystem. For Hart eksisterer der et komplekst netværk af primære og sekundære regler, der tilsammen konstituerer et retssystem. Hans analyse udfordrer såvel retspositivismens rigide adskillelse af lov og moral som naturrettens sammensmeltning af disse. Hart insisterer på nødvendigheden af at skelne mellem lovens gyldighed og dens moralske værdi, samtidig med at han anerkender den uundgåelige forbindelse mellem retlige og moralske overvejelser i lovgivningsprocessen og retsanvendelsen.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Fanklubben Ultras

Fanklubben Ultras

Nikolaj har været fan af den samme fodboldklub i mange år. I dag er en helt særlig dag, for han er blevet inviteret med i fanklubben Ultras.