
Undervisningsmaterialer
Lære/aflære
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Lære/aflære’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
En dreng lærer i folkeskolen, at man altid skal række hånden op, før man taler. Han gør det så konsekvent, at han år senere til en fest, hvor folk taler frit, stadig føler en indre uro, hvis han siger noget uden at markere. En regel, der engang gav mening i et bestemt rum, er blevet til en vane, der nu spænder ben for ham i et andet. Hans læring er blevet til en form for lænke, og det kræver en bevidst aflæring at finde sig til rette i nye sammenhænge.
At lære og aflære hænger tættere sammen, end vi ofte forestiller os. Hver gang vi lærer noget nyt, lægger vi et mønster, som kan blive så stærkt, at det senere står i vejen. Aflæring er ikke det samme som at glemme; det er en aktiv proces, hvor man må frigøre sig fra tidligere rammer, for at kunne tænke og handle frit. I uddannelsessystemet hyldes læring, men sjældnere stilles der spørgsmål til, hvordan man også må aflære fordomme, vaner og forudindtagelser. Det paradoksale er, at læring først viser sin dybde, når vi tør miste det sikre, vi allerede tror, vi ved.
Den tyske filosof Friedrich Nietzsche beskrev denne dobbelthed i Således talte Zarathustra. Han taler om mennesket som et væsen, der må blive til en ”kamel”, der bærer traditionernes vægt, for derefter at forvandle sig til en ”løve”, der kan sige nej og bryde lænkerne. Først da kan man blive et ”barn”, der kan skabe nyt uden at være bundet af gamle regler. Denne bevægelse er en dramatisk beskrivelse af lære og aflære: vi må først bære viden, derefter gøre oprør mod den, og til sidst finde en frihed til at skabe på ny. For unge i dag, der lærer i et konstant informationsflow, bliver Nietzsches indsigt særlig aktuel. Det er ikke nok at lære mere og hurtigere; de må også finde modet til at aflære, så de ikke forbliver fanget i andres sandheder.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.
