Undervisningsmaterialer

Interesse

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘interesse’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Interesse er et flertydigt begreb, der omfatter både opmærksomhed, nysgerrighed og personlig investering. Det kan referere til en intellektuel fascination, en følelsesmæssig tiltrækning eller en økonomisk fordel. Interesse driver vores handlinger, former vores valg og påvirker vores relationer. Begrebet rejser spørgsmål om motivation, værdisætning og den fine balance mellem egeninteresse og altruisme.

Lasse sidder i skolegården og observerer sine klassekammerater. Han bemærker, hvordan forskellige aktiviteter tiltrækker forskellige grupper. Ved bordtennisbordet er der intens koncentration, mens en lille flok diskuterer ivrigt om en ny tv-serie i et hjørne. Lasse selv bladrer i en bog om rumfart, et emne der altid har fascineret ham. Han tænker over, hvorfor nogle ting fanger hans interesse, mens andre glider forbi. I frikvarteret kommer en lærer ud og annoncerer en kommende skoleudflugt. Pludselig summer gården af snak og spørgsmål. Lasse bemærker, hvordan selv de, der normalt virker uinteresserede i skolen, nu er engagerede. På vej hjem overvejer han, om hans interesse for rummet måske kunne blive til mere end bare en hobby. Hvad gør egentlig en interesse værd at forfølge?

Filosoffen Gilles Deleuze tilbyder et provokerende perspektiv på interesse gennem sit begreb om begær og “assemblager”. For Deleuze er interesse ikke blot en subjektiv tilstand, men en produktiv kraft der skaber forbindelser mellem forskellige elementer i verden. Han ser interesse som en del af et større “begærsmaskine”, der konstant producerer nye relationer og muligheder. Deleuze udfordrer idéen om interesse som noget rent individuelt eller rationelt. I stedet argumenterer han for, at vores interesser er formet af komplekse netværk af sociale, kulturelle og materielle faktorer – det han kalder assemblager. For Deleuze er det at være interesseret i noget at indgå i en kreativ proces af at skabe nye forbindelser og betydninger. Hans tanker inviterer os til at overveje, hvordan vores interesser ikke blot afspejler hvem vi er, men aktivt skaber vores identitet og vores verden. Deleuzes perspektiv udfordrer os til at se interesse ikke som en passiv tilstand, men som en transformativ kraft der kan åbne nye måder at tænke og være på.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Det er IKKE en børnebog

Det er IKKE en børnebog

I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?