Undervisningsmaterialer
Helligt og profant
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaerne ‘Helligt og profant’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Helligt og profant udgør et fundamentalt begrebspar i religionsfilosofien og antropologien, der beskriver to grundlæggende måder at opleve og kategorisere verden på. Det hellige refererer til det sakrale, det ophøjede og det, der anses for at være af guddommelig eller transcendent karakter. Det profane, derimod, betegner det verdslige, dagligdags og almindelige. Dette begrebspar udfordrer vores forståelse af virkeligheden ved at påpege en fundamental opdeling i vores oplevelse af verden. Det rejser spørgsmål om, hvordan vi tillægger ting, steder og handlinger særlig betydning, og hvordan denne betydning påvirker vores adfærd og værdier. Er grænsen mellem det hellige og det profane absolut, eller er den flydende og kulturelt bestemt?
I et almindeligt dansk hjem sidder en familie omkring spisebordet. Midt på bordet står et tændt stearinlys. For det meste bemærker ingen lyset – det er blot en del af hverdagens kulisse. Men når farmor er på besøg, insisterer hun på at alle holder hinanden i hænderne og siger tak for maden, før de begynder at spise. I det øjeblik forvandles det profane måltid til noget særligt, næsten helligt. Stearinlyset får pludselig en dybere betydning, bordet bliver et alter for familiens sammenhold. Så snart ritualet er overstået, vender hverdagen tilbage, og måltidet fortsætter som sædvanligt. I denne simple scene ses overgangen mellem det profane og det hellige, hvordan kontekst og intention kan transformere det almindelige til noget særligt.
Mircea Eliade, den rumænske religionshistoriker og filosof, udforsker i sit værk “Det hellige og det profane” dette begrebspars fundamentale betydning for menneskets oplevelse af verden. For Eliade er opdelingen mellem det hellige og det profane central for religiøs erfaring og for menneskets måde at strukturere virkeligheden på. Han argumenterer for, at det hellige manifesterer sig gennem “hierofanier” – åbenbaringer af det hellige i den profane verden. Ifølge Eliade oplever det religiøse menneske verden som kvalitativt opdelt i hellige og profane rum og tider. Det hellige repræsenterer virkelighed, mening og kraft, mens det profane er kaotisk og betydningsløst. Gennem sin analyse inviterer Eliade os til at reflektere over, hvordan vi selv, bevidst eller ubevidst, opdeler vores verden i hellige og profane sfærer. Han opfordrer os til at overveje, hvordan denne opdeling påvirker vores værdier, handlinger og oplevelse af mening i tilværelsen, selv i en stadig mere sekulariseret verden.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.