Undervisningsmaterialer

Forståelse/misforståelse

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Forståelse/misforståelse’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

En klasse sidder og arbejder med gruppearbejde i dansk. Læreren har sagt, at de skal “finde hovedpointen i teksten og forklare den for de andre”. Emil begynder straks at lede efter overskriften, for han er sikker på, at det må være hovedpointen. Sofie nikker, men hun går i gang med at genfortælle hele historien i detaljer. Da de sammenligner deres svar, går det op for dem, at de begge har hørt opgaven forskelligt – og begge er overbeviste om, at de har forstået læreren rigtigt.

Forståelse og misforståelse hænger tæt sammen. At forstå er at indfange meningen i noget, men fordi mening aldrig står helt alene, men altid filtreres gennem vores forforståelse, er misforståelsen næsten uundgåelig. Det er i mødet mellem de to, vi opdager, hvordan sproget fungerer: at det både åbner en fælles verden og samtidig rummer huller, hvor betydninger glider fra hinanden. I klassens rundboldspil bliver det tydeligt, at reglerne ikke bare er neutrale beskeder, men tolkes forskelligt afhængigt af elevernes erfaringer og billeder i hovedet.

Hermeneutikken, fortolkningens filosofi, giver et præcist sprog til denne dobbelthed. Hans-Georg Gadamer beskrev, hvordan forståelse altid er bundet til en horisont: vi møder verden med fordomme i ordets neutrale betydning, dvs. forventninger og erfaringer, som farver, hvad vi hører og ser. Når Maja og Jonas strides, er det ikke fordi den ene har forstået og den anden ikke, men fordi deres horisonter forskyder ordene i forskellige retninger. Gadamer talte om den “horisontsammensmeltning”, der sker, når vi opdager vores forskelle og gennem dialog åbner en ny, fælles forståelse. Filosofisk set viser misforståelsen sig derfor ikke kun som fejl, men som en nødvendig vej til dybere forståelse – netop fordi vi først i mødet med uenighed bliver bevidste om, hvordan vi selv fortolker.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

No results found.