Undervisningsmaterialer

Empati

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ’empati’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Empati er evnen til at forstå og dele en andens følelser og oplevelser. Det indebærer en dyb indlevelse i en anden persons situation, som går ud over blot at anerkende deres følelser. Empati kræver, at man virkelig føler, hvad den anden føler, og viser en vilje til at reagere med omsorg og støtte. Denne evne er fundamental i menneskelige relationer og spiller en central rolle i moralfilosofi, hvor den ofte betragtes som en nøglekomponent i etisk adfærd.

Forestil dig en travl togstation en regnvåd mandag morgen. En ung kvinde med tunge indkøbsposer mister balancen på den glatte perron. Hendes æbler triller i alle retninger, mens hun kæmper for at samle sine ting. I stedet for at skynde sig forbi, stopper en ældre herre. Han sætter sin paraply ned, ignorerer regnen, der plasker på hans skaldede isse, og begynder at samle æblerne op. Hans rynkede hænder arbejder hurtigt, mens han møder kvindens blik med et forstående smil. Dette øjeblik af medmenneskelighed midt i morgenens stress illustrerer essensen af empati – evnen til at sætte sig i en andens sted og handle derefter.

Edith Stein (1891-1942), en prominent tysk filosof og elev af Edmund Husserl, undersøgte empatiens natur i sit værk “On the Problem of Empathy” (1917). Stein definerer empati som en særlig form for forståelse, hvor vi direkte oplever en anden persons følelser uden at miste vores egen identitet. Hun argumenterer for, at empati er grundlæggende for vores evne til at forstå andre mennesker og dermed for den menneskelige sameksistens. Stein ser empati som en flertrinsproces, der begynder med en umiddelbar oplevelse af den andens følelser, efterfulgt af en reflekterende fase, hvor vi forsøger at forstå disse følelser i deres fulde kontekst. Hendes arbejde har haft en varig indflydelse på både filosofi og psykologi, især inden for studier af intersubjektivitet og social forståelse.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.