Undervisningsmaterialer

Ekspertise

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Ekspertise’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

En pige i 9. klasse er kendt for at være klassens bedste til matematik. Læreren spørger altid hende først, når et svært problem skal løses, og hendes svar bliver ofte stående som sandheden. Men da en anden elev peger på en lille fejl i hendes udregning, bliver der stille i rummet. Ekspertens aura brister for et øjeblik, og alle opdager, hvor hurtigt de havde gjort hendes ord til et facit uden at stille spørgsmål. Ekspertise viser sig her som noget både stærkt og skrøbeligt: en position bygget på viden, men også på andres anerkendelse og tillid.

Ekspertise er ikke kun et spørgsmål om at vide mere, men om at blive anerkendt som én, der ved mere. Eksperten får autoritet, og det skaber både tryghed og risiko. Vi søger til eksperter, når vi er usikre, men vi risikerer også at lægge vores dømmekraft fra os. Ekspertise er derfor aldrig neutral. Den bliver til i spændingsfeltet mellem viden, magt og tillid. For unge bliver dette tydeligt i situationer, hvor de møder lærere, trænere, influencers eller algoritmer, der taler med autoritet, og hvor spørgsmålet melder sig: hvornår skal man stole på ekspertisen, og hvornår skal man udfordre den?

Michel Foucault har med stor præcision undersøgt, hvordan viden og magt hænger sammen. Han viser, at det, vi kalder sandhed, ofte bæres frem af institutioner og eksperter, som ikke blot beskriver verden, men også former den. I værker som Overvågning og straf peger han på, hvordan eksperternes domme fra læger, lærere eller psykologer ikke blot oplyser, men også regulerer menneskers adfærd. Ekspertise er derfor ikke en ren adgang til sandhed, men et system, hvor viden og autoritet smelter sammen. For unge i dag er dette højaktuelt: når en YouTuber hævder at kende den bedste kur mod angst, eller når en algoritme præsenterer de mest relevante nyheder, står de i et felt, hvor ekspertise må granskes kritisk. At undersøge ekspertisens natur handler derfor ikke kun om at forstå, hvem der ved mest, men også om at se, hvordan viden og magt flettes ind i hinanden.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

No results found.