Undervisningsmaterialer

Billedbøger

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘billedbøger’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Et barn vender siderne i en billedbog, hvor en tekst siger ”hun gik hjem”, men illustrationen viser et barn, der stopper på vejen og kigger tilbage mod noget, vi som læsere ikke kan se. Samtidig åbnes et hul i fortællingen: Hvad er det, hun ser? Er det frygt, længsel eller bare nysgerrighed? Her opstår filosofien i det uafklarede – i spændet mellem tekst og billede, men også i de spørgsmål, barnet selv formulerer, når noget ikke er færdigfortalt.

Billedbøger har en særlig evne til at skabe sådanne øjeblikke, fordi de kombinerer forskellige udtryksformer, som både kan støtte og modsige hinanden. Tekst kan antyde én stemning, mens illustrationer kan trække i en anden retning. Samtidig er billedbogen kendetegnet ved sin åbenhed: små detaljer, symboler eller fravær af forklaringer inviterer til at udforske det, der ikke er sagt højt. Det er netop her, at den bliver filosofisk – ikke fordi den altid vil noget bestemt, men fordi den kan skabe rum for undren, for tvivl og for spørgsmål, der ikke kan besvares med ét enkelt facit.

Som Martha Nussbaum understreger, er fortællinger en vej til erkendelse. De giver os erfaringer, vi ellers ikke kunne få, og de træner os i at se verden gennem andres øjne. Når børn arbejder med billedbøger, betyder det, at de lærer at navigere i både det konkrete og det åbne, i det, der kan aflæses direkte, og i det, der må fortolkes. Filosofien opstår dér, hvor tekst og billede sammen udfordrer læseren til at tage stilling, og hvor samtalen mellem børnene bliver en lige så vigtig del af fortællingen som siderne i bogen.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Det ‘fantastiske’ som filosofisk virkemiddel

Det ‘fantastiske’ som filosofisk virkemiddel

Det 'fantastiske' som filosofisk virkemiddel eksemplificeret med bogen Antifanter på taget.
Filosofisk scenariedidaktik – Udlev billedbogens metafysik

Filosofisk scenariedidaktik – Udlev billedbogens metafysik

Værktøjskassen understøtter dig i udvælgelsen, analysen og aktivitetsskabelsen omkring billedbøger med STORT filosofisk potentiale.
No results found.